Praktische infoBrillance

 

  • Spelsoort: tactisch bordspel
  • Spelduur: 30' tot 1u30
  • Aantal spelers: 2 tot 6 spelers
  • Jaar van uitgifte: 2005
  • Uitgegeven bij ORIFLAM
  • Prijs: 29 €

Eerste indrukken

De speldoos is fraai bedrukt en op de achterkant krijg je al een mooi overzicht van wat je mag verwachten. De bijgevoegde spelregels (in het Nederlands én in het Frans) zijn op kwaliteitspapier afgedrukt. De spelkaarten ogen nog mooier. Het grote spelbord is gemakkelijk opplooibaar. Wellicht heeft de maker de sfeer bij valavond willen schetsen. Nadeel is dat de tekeningen op het spelbord niet altijd even helder zijn.

 

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
{extravote 1} {extravote 2} {extravote 3}

Spelmateriaal

1 spelbord
1 exemplaar spelregels
31 kar-pionnen
90 koopwaarringen
36 bestellingsmarkers
1 toerenteller
36 evenementenkaarten
28 evenementenmarkers

 

Doel van het spel: de spelers moeten zoveel mogelijk koopwaar leveren in hun winkeltjes en de stad Brillance proberen te verlaten na 10 spelronden (8 ronden bij 2-3 spelers).

 

Spelervaring

Elke speler kiest een kleur en krijgt 5 karren en de bijhorende koopwaarringen en bestellingsmarkers toebedeeld. Die laatste worden op de winkelicoontjes van de eigen kleur gelegd. Klein probleem daarbij is dat er iets weinig kleurverschil zit tussen de oranje en de rode icoontjes wat verwarring kan scheppen bij de verdeling van de markers.

Wanneer er minder dan 6 spelers zijn, worden de karren van de niet-deelnemende spelers gebruikt als dode voorwerpen die vooral in de weg staan bij het leveren van de goederen. Dat laatste is uiteraard de bedoeling!   Tijdens elke beurt mag een speler al zijn karren verplaatsen, koopwaren leveren en kaarten spelen. Dit alles volgens het systeem van actiepunten (kortweg AP). Elke verplaatsing over 1 tegel kost 1 AP evenals de levering van elke koopwaarring. Aan het begin van elk spel (dat op dat moment veel lijkt op 'mens erger je niet' omdat alle karren achter elkaar staan te wachten tot ze in het spel mogen) heeft de startspeler 1 actiepunt per kar, de volgende speler beschikt over 2 AP enzoverder. Dit gaat verder tot het maximum van 5 AP is bereikt. Vanaf dan beschikt elke speler over 5 AP per kar.

Natuurlijk loopt niet alles van een leien leveringsdakje. Daarvoor zorgen de evenementenkaarten waarmee je je tegenspeler(s) danig op de zenuwen kan werken. Zo kan je wagens blokkeren met zatte dwergen of hen een panne laten oplopen met een pech- of botsingkaart. Ideaal dus om je vriend of je vijand eens een ferme hak te zetten! Bovendien is er de geheimzinnige boevenwagen die, eens gestart, koopwaren kan stelen.

Telkens de startspeler aan de beurt is, verplaatst hij de - nogal klein uitgevallen - rondeteller. Na 10 ronden wordt geteld en wie op dat ogenblik de meeste leveringen heeft gedaan plus de meeste wagens buiten de stadmuren kreeg, heeft het spel gewonnen.

Mijn ervaring is dat dit spel het best tot zijn recht komt vanaf vier spelers. Met twee spelers staan er te veel pionnen in de weg en de voorgestelde speloptie 'zwervende concurrenten' wekt alleen maar meer moord- en wraaklust op bij de spelers die hun karren voortdurend geblokkeerd zien. Wat ook bijzonder frusterend is: de mogelijkheid om al van bij aanvang een speler volledig te blokkeren door een botsingkaart te droppen tussen zijn twee eerste karren terwijl de rest nog niet eens vertrokken is. Mijn tip om het spelplezier te verhogen: laat de evenementenkaarten pas tellen  vanaf het ogenblik dat een speler beschikt over 5 AP.

Voorzichtige conclusie: dit spel kan wel degelijk een uurtje spelplezier opleveren. Daarvoor zorgen o.a. de mooie kaarten en de leuke vondsten à la 'dronken dwerg op de weg'. De spelregels zijn gauw uitgelegd waardoor je vrij snel aan de slag kan gaan. Toch heerst bij mij de stellige indruk dat er hier en daar nog wat kan gesleuteld worden aan het spelreglement om van dit spel echt een topper te maken. Misschien werd het iets te snel op de markt gegooid? Daarom: de moeite waard om te spelen maar (nog) geen topper. 

 

 

Markant detail...

De spelontwerper, Fréderic Moyersoen, is een Belg die o.a. ook het kaartspel 'Saboteur' ontwierp. Reden te meer om deze spelontwikkelaar van eigen bodem enig krediet te geven!

Links