Praktische info
- Spelsoort: dobbelspel
- Spelduur: 20 à 40'
- Aantal spelers: 2-5
- Leeftijd: 8+
- Jaar van uitgifte: 2006
- Uitgegeven bij Wattsalpoag Games
- Auteur: Kris Gould
- Prijs: 25 €
Eerste indrukken
Claim it! wordt me voorgesteld als een iets complexere Can't stop. Je geluk tarten tot je een keer teveel dobbelt dus. De doos bevat alleszins minstens zoveel speelstukken, maar het kleine spelbord past in dit spel wél volledig op tafel.
Waardering
Originaliteit | Visuele afwerking | Speelplezier |
{extravote 1} | {extravote 2} | {extravote 3} |
Spelmateriaal
- 30 zwarte concessie-fiches
- 6 witte aanspraakfiches, genummerd van 1 tot 6
- 120 spelersfiches, in 5 kleuren
- 3 dobbelstenen
- 1 spelbord
Korte beschrijving
We schrijven 1855, het Amerikaanse Westen. De gold rush woedt volop en ook jij probeert koortsachtig een lapje grond te bemachtigen. Maar ook de andere spelers azen op de rijkdom die hier overal te vinden is. Kan jij de grootste mijn uitbouwen en je fortuin maken in het Wilde Westen?
Spelervaring
Het spel
Wanneer het bord op tafel is gelegd en elke speler zijn kleur heeft gekozen, wordt de startspeler bepaald aan de hand van de hoogste worp met de dobbelstenen.
Een beurt begint met het gooien van de drie dobbelstenen. Eén van deze dobbelstenen kies je als een rij van het bord, een tweede als een kolom. Deze combinatie bepaald op welk vak je aanspraak wil maken.
- Het vak is leeg of er staan enkel gekleurde spelersfiches van andere spelers op: plaats dan de witte aanspraakfiche waarvan het nummer overeenkomt met de derde dobbelsteen. Is die fiche niet beschikbaar, dan kan je geen aanspraak maken op dit vak.
- Op het vak staat al een witte fiche of één van je eigen spelersfiches, maar nog geen zwarte fiche: plaats een zwarte fiche bovenop de witte fiche of je eigen spelersfiche. De waarde van derde dobbelsteen heeft hierbij geen belang.
- Op het vak staat al een zwarte fiche: op dit veld kan je geen aanspraak maken.
Speeltips
Hou vooral goed in het oog op welke velden je al een witte fiche of een eigen spelersfiche hebt staan. Als je bij een worp hiervan gebruik kan maken, spaar je een witte fiche uit. Wanneer je dit vergeet, zou het je wel eens de overwinning kunnen kosten...
Mijn waardering
Claim it is inderdaad net wat complexer dan Can't stop. Maar volgens verschillende van mijn medespelers ligt de kracht daarvan net in zijn eenvoud, en ik kan hen daar geen ongelijk in geven. Bij Claim it moet je je gedachten er de hele tijd wat meer bijhouden en gaat het niet meer om een lekker ontspannen no-brainer. Voor wie het spel nog niet speelde is het in het begin een beetje uitzoeken hoe de zwarte en witte fiches nu net moeten gebruikt worden. De eerste die dat goed doorhad, werd bij ons meteen ook overtuigend de winnaar.
Na een aantal keren wordt Claim it een spel waarbij je er vooral plezier in hebt om de fiches van je tegenspelers van het bord te kegelen. Bij ons werden de tips hiertoe duchtig in het rond gestrooid tijdens elkanders beurten.
Voor mij is Claim it een leuke afwisseling voor Can't stop, maar zoals in veel dingen kan de kopie niet tippen aan het origineel. Behalve dan misschien wat betreft de setting van het spel, het goudkoortsthema vond ik namelijk wel sterk en passend.
Markant detail...
Wattsalpoag staat voor "With all this talent sitting around, let's put out a game!"
Links
- Website van de spellenfabrikant: Wattsalpoaggames
- Bespreking op Boardgamegeek