Praktische infoSkullRoses

  • Spelsoort: Blufspel
  • Spelduur: 15 à 45 min
  • Aantal spelers: 3 tot 6
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Jaar van uitgifte: 2011
  • Uitgegeven bij Lui-Même
  • Auteur: Hervé Marly
  • Prijs: 16,00 €

Eerste indrukken

Skull & Roses, 'The Bikers Game', lees ik op het doosje. Mijn fantasie slaat op hol. Ik zie al direct ruig uitziende motards, royaal getatoeëerd met de clubsymbolen. Zij staat dreigend tegenover elkaar bewapend met kettingen, metalen staven en ander slag- en steektuig. De zenuwen zijn tot het uiterste gespannen, de dreigende spanning is te snijden. 'Beleef een genadeloos gevecht tussen verschrikkelijke motorbendes' om de absolute macht. Dat dit met een potje bluffen zou eindigen is voor sommigen misschien een ontgoocheling, maar mij stelt het vooral gerust. Het is maar een spel...

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
{extravote 1} {extravote 2} {extravote 3}

Spelmateriaal

  • 6 sets van 4 ronde kaarten
    • 3 x Roses
    • 1 x Skull
  • 6 recto-verso speelvelden
  • de spelregels (N+F)

Korte beschrijving

Tradidtioneel kozen motorbendes hun leider via een medogenloze wedstrijd, "Back to the tramac" genaamd, waarbij het de bedoeling was zich zo lang mogelijk door een motorfiets te laten trekken ... zonder bier te morsen.
Gezien de slechte staat van hun lederen kleren na dergelijke krachtmetingen gingen enkele bikers op zoek naar een minder dure oplossing.
Tijdens bijeenkomsten in hun favoriete bar "Skul & Roses" zetten de meest machiavellistische bikers een berucht blufspel op punt dat sindsdien gebruikt wordt om hun grote chef aan te duiden.
Denk je dat je in staat bent je tegenstanders te domineren? Bewijs het dan!
Dit intens blufspel vergt stalen zenuwen, durf en subtiele strategie.

Spelervaring

Doel van het spel

Om het spel te winnen moet je twee keer:
  • Het hoogste bod doen,
  • Vervolgens het overeenkomstige aantal kaarten omdraaien zonder een Skull om te draaien!!

Spelverloop

Voorbereiding:
Elke speler neemt een speelveld en legt dit met de Skull-zijde voor zich neer. Hij kiest ook de set van 4 ronde kaarten van dezelfde familie en zorgt er voor dat de andere spelers de voorzijde niet te zien krijgen.
 
Een ronde
  1. Elke speler kiest stiekem één van de kaarten en legt die gedekt op zijn speelveld
  2. Een kaart leggen: de eerste speler kan een tweede gedekte kaart op de eerste leggen, de volgende speler (links) gaat zo verder tot een speler geen kaart meer wil of kan leggen. Wanneer een speler aan de beurt is kan die beslissen om geen kaart meer te leggen en een uitdaging aan te gaan.
  3. Uitdaging:  De speler die de uitdaging aangaat zegt hoeveel kaarten hij zal omdraaien (zonder een skull zichtbaar te maken) van alle kaarten die op de spellevelden van de spelers liggen. Owel moet de volgende speler passen ofwel het bod verhogen. Dat gaat zo door tot op één na alle spelers gepast hebben en er nog één speler overblijft. Deze speler heeft het hoogste bod uitgebracht en is de uitdager.
  4. Onthulling: De uitdager moet het opgegeven aantal kaarten omdraaien, te beginnen met al zijn zijn kaarten op zijn speelveld. Hij kiest daarna een andere speelveld en draait de bovenste kaart om. De uitdager is niet verplicht om alle kaarten van een ander speelveld na elkaar om te draaien. Hij kiest welke kaarten van welke speelvelden hij wil omdraaien.
    1. Uitdaging gewonnen: Als de uitdager het opgegeven aantal kaarten kan omdraaien zonder dat een Skull-kaart onthuld wordt, dan heeft hij de uitdaging gewonnen. Hij draait de Roses-kant van zijn speelveld om. Zodra hij een tweede uitdaging wint is het spel gewonnen.
    2. Uitdaging verloren: Als de uitdager een Skull omdraait, hij hij verloren en stopt hij onmiddellijk met spelen. Alle spelers nemen hun kaarten terug op handen. De uitdager verliest één van zijn kaarten voor de rest van het spel. Hij mag kiezen en is de enige die weet welke kaart het spel verlaat. Als de uitdager zijn laatste kaart verliest ligt hij uit het spel.
  5. Nieuwe ronde: De uitdager wordt de nieuwe startspeler, de volgende ronde begint weer met fase 1.

Mijn waardering

De inkleding van Skull & Roses is een mooi verhaal maar doet verder niet veel ter zake in het spel. Het is een blufspel, een blufspel dat je keihard kan spelen. Wanneer Skull & Roses voor de eerste maal op tafel kwam in de spellenclub Spelcarrousel hoorde ik meermaals "Ha ja, dat is zoals bij Perudo!". Inderdaad, er zijn wel wat vergelijkingen, vooral wat het steeds hoger bieden betreft. Ons eerste spel speelden wij met 5 spelers en was er meteen boenk op. Alle bluftechnieken kwamen boven en de grootste bluffer heeft het spel gewonnen (wat een cliché). Durf gerust zwaar bluffen: zo pochte Koen telkens bij zijn eerste kaart zeggende dat het een Skull was, het had onmiddellijk effect, weinigen durvden zijn kaarten omdraaien en was er toch een roekeloze uitdager dan had die meestal pech. Iedereen twijfelde, en tot vandaag weten wij nog niet of Koen deze taktiek werkelijk de hele tijd gehanteerd heeft. Hoe meer zielen hoe meer vreugde, ik denk dat het spel met 3 spelers niet echt een succes zal zijn, het speelt veel beter met 5 à 6 spelers omdat de interactie dan veel groter wordt en de onvermijdelijke discussies en het haantjesgedrag serieus aangezwengeld wordt.

Het spel is kort en krachtig, spanning verzekerd en een garantie op grote ambiance rond de spellentafel. Ik kan het spel dus van harte aanbevelen voor liefhebbers van het genre. Skull & Roses speelt vlot, is heel snel uitgelegd en is zeer goed herspeelbaar. De verliezers zullen je snel weer uitdagen voor een volgend potje "Skull & Roses"!

Markant detail...

Er hoort een typische woordenschat bij het spel Skulls & Roses. Alle kaarten omdraaien noemst men een "Burn out" proberen. De tweede speler die het woord neemt bij een uitdaging is een "Under the gun". De laatste speler die het woord neemt voor de hoogste bieder is "The cop". Een speler met maar één kaart over is "Stoned".

Links