Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Antwerpen

Praktische infoantwerpen bespreking

  • Spelsoort: bordspel
  • Spelduur: 60'
  • Aantal spelers: 2-4
  • Leeftijd: 8+
  • Jaar van uitgifte: 2010
  • Uitgegeven bij The Game Master
  • Auteur: Hans van Tol
  • Prijs: ca. 30 €

Eerste indrukken

Op de spellenbeurs Spel 2010 stond het havenspel Antwerpen op mijn lijstje om zeker eens uit te proberen. Tijdens het demoën werd al snel duidelijk dat een vrij korte uitleg volstond voor een vlot testspelletje. Zowel de vormgeving als het spelsysteem konden me bekoren. Maar ons budget is beperkt en er moeten keuzes gemaakt worden uit een groot spellenaanbod. Antwerpen viel toen - met een woordspeling - net uit de boot, maar een jaar later mogen we het toch aan onze collectie toevoegen. Tijd voor een uitgebreidere test! 

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.00 (1 Vote) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.50 (1 Vote) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)

Spelmateriaal

  • 1 spelbord
  • 20 schepen (in de spelerskleuren rood, geel, blauw en groen)
  • 56 productkaarten
  • 28 opdrachtkaarten
  • 14 scheepskaarten
  • 14 sluiskaarten
  • 24 grondstoffen (speelgoed, cacao, gerst en aardappelen)
  • 3 sluisdeuren

Korte beschrijving

In dit spel gaat het erom dat je je vloot veilig de haven binnenloodst en aanmeert aan de juiste dokken. De afgeleverde goederen kunnen zo verwerkt worden tot heerlijke Belgische specialiteiten. Wie de meeste punten heeft verzameld aan het einde van het spel is de winnaar.

Spelervaring

Het spel

Nadat het spelbord en de kaarten in aparte stapels op tafel zijn gelegd ontvangen alle spelers de schepen in hun kleur en drie opdrachtkaarten. In elk dok wordt de bovenste kaart van de stapel productkaarten opengelegd. De sluisdeuren worden zodanig op het bord gelegd dat de sluizen geblokkeerd zijn. De jongste speler begint.

Een speler kiest in zijn beurt één van de volgende drie reguliere acties:

  • Laden: de speler plaatst een schip met een grondstof naar keuze op één van de vier startplekken.
  • Varen: de speler noemt een kleur van een vaargeul. Alle schepen die voor een vaargeul in die kleur staan, moeten hierover verder varen, tenzij ze geblokkeerd worden door een ander schip of een gesloten sluisdeur.
  • Opdracht inwisselen: de speler legt één van zijn opdrachtkaarten op de aflegstapel en neemt de bovenste kaart van de opdrachtenstapel.

Daarnaast kan een speler tijdens zijn beurt (zowel vóór als na zijn reguliere actie) ook extra acties uitvoeren:

  • Één opdracht vervullen, wanneer hij de juiste combinatie van productkaarten heeft verzameld. Hij krijgt daarna meteen een nieuwe opdracht.
  • Producten ruilen met andere spelers.
  • Één of meer scheepskaarten spelen (behalve scheepskaarten die hij in dezelfde beurt verworven heeft). Met deze kaarten kan je:
    • Ervoor zorgen dat alleen jouw vloot vaart.
    • Twee kleuren kiezen bij het varen.
    • Een extra schip laden.
    • Een schip naar keuze een stap terug zetten.
    • Een dubbele opbrengst verkrijgen wanneer je in een haven arriveert.
    • De grondstoffen van twee schepen naar keuze omruilen.
    • Niet vooruit te varen met een schip. (Deze kaart mag ook in de beurt van een andere speler gespeeld worden.)
  • Één of meerdere sluiskaarten spelen om zoveel sluizen te openen, sluiten of van stand te doen wisselen als op de kaart aangegeven staat.

Scheepskaarten en sluiskaarten verdien je wanneer je schip na het varen op een plaats met een anker terechtkomt.

Wanneer een schip aanmeert in één van de dokken, keert het weer terug naar de speler. De grondstof keert weer terug naar de voorraad. Wanneer het schip in het dok aanmeerde waar de grondstof geleverd moest worden, krijgt de speler de productkaart die in dat dok open lag. Bij een foutieve levering verdwijnt deze productkaart echter naar de onderkant van de stapel. De nieuwe bovenste kaart van de productstapel wordt opengelegd.

Aan de onderkant van het bord bevindt zich ten slotte de doorvoerhaven. Een schip dat hier terechtkomt is de haven uitgevaren, het keert terug naar zijn eigenaar. Bovendien worden alle sluizen van stand gewisseld.

Het spel is ten einde wanneer één van de spelers drie opdrachten heeft vervuld. Iedereen komt daarna nog één keer aan de beurt voordat de verzamelde punten worden bijeengeteld.

Mijn waardering

Antwerpen is een luchtig spel dat in families waar weinig spellen gespeeld worden ongetwijfeld voor plezierige avonden kan zorgen. De belofte van een dynamisch spelsysteem wordt waargemaakt en dat in combinatie met korte en duidelijke spelregels zorgt ervoor dat dit een instapspel kan zijn.

Probleem: Antwerpen wordt op de doos een tactisch spel genoemd, wat ervoor zorgt dat het eigenlijk tussen schip en wal terecht komt. De groep die het leuk gaat vinden wordt afgeschrikt door het tactische aspect, terwijl de tactische spelers op hun honger gaan blijven zitten.

De tactieken die het meest naar voren sprongen waren niet de goed uitgedachte pogingen om mee te profiteren van de beurt van de tegenspelers, maar de onuitgesproken samenwerkingen om elkander dwars te zitten.  Met 2 personen heb je je schepen nog enigszins in de hand, maar met 3 of 4 spelers verlies je de controle over je vloot. Wanneer je bijvoorbeeld een boot in de startblokken zet om naar het Deurganckdok te varen, kan je er met 4 spelers bij je volgende beurt al onherroepelijk aan gepasseerd zijn. Frustrerend. Meer scheepskaarten ter beschikking hebben zou dit eventueel kunnen verhelpen. Naast dit pestgedrag viel ook op dat het inwisselen van opdrachtkaarten werd beschouwd als een verliesbeurt en het ruilen van producten met enig wantrouwen werd bekeken. Misschien zitten er wel slim uitgewerkte tactieken verborgen in het spel, maar gaat het niet voldoende op tafel komen om dat in te zien.

Een dynamisch, ontspannend tijdverdrijf voor de familie die bij gelegenheid eens een spel speelt, tot er een tactische pestspeler mee aan tafel zit dan toch...

Markant detail...

Antwerpen is gebaseerd op hetzelfde idee als Rotterdam, een ander havenspel van The Game Master. Daarin bepalen de spelers niet zelf welke actie ze uitvoeren, maar gebeuren deze acties in een vaste volgorde binnen een spelronde. De spelbesprekingen die ik las over dit spel lijken te wijzen op een gelijkaardige spelervaring als Antwerpen.

Links