Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Claim it!

Praktische infoClaimit

  • Spelsoort: dobbelspel
  • Spelduur: 20 à 40'
  • Aantal spelers: 2-5
  • Leeftijd: 8+
  • Jaar van uitgifte: 2006
  • Uitgegeven bij Wattsalpoag Games
  • Auteur: Kris Gould
  • Prijs: 25 €

Eerste indrukken

Claim it! wordt me voorgesteld als een iets complexere Can't stop. Je geluk tarten tot je een keer teveel dobbelt dus. De doos bevat alleszins minstens zoveel speelstukken, maar het kleine spelbord past in dit spel wél volledig op tafel.

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.50 (1 Vote) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.50 (1 Vote)

Spelmateriaal

  • 30 zwarte concessie-fiches
  • 6 witte aanspraakfiches, genummerd van 1 tot 6
  • 120 spelersfiches, in 5 kleuren
  • 3 dobbelstenen
  • 1 spelbord 

Korte beschrijving

We schrijven 1855, het Amerikaanse Westen. De gold rush woedt volop en ook jij probeert koortsachtig een lapje grond te bemachtigen. Maar ook de andere spelers azen op de rijkdom die hier overal te vinden is. Kan jij de grootste mijn uitbouwen en je fortuin maken in het Wilde Westen?

Spelervaring

Het spel

Wanneer het bord op tafel is gelegd en elke speler zijn kleur heeft gekozen, wordt de startspeler bepaald aan de hand van de hoogste worp met de dobbelstenen.

Een beurt begint met het gooien van de drie dobbelstenen. Eén van deze dobbelstenen kies je als een rij van het bord, een tweede als een kolom. Deze combinatie bepaald op welk vak je aanspraak wil maken.

  • Het vak is leeg of er staan enkel gekleurde spelersfiches van andere spelers op: plaats dan de witte aanspraakfiche waarvan het nummer overeenkomt met de derde dobbelsteen. Is die fiche niet beschikbaar, dan kan je geen aanspraak maken op dit vak.
  • Op het vak staat al een witte fiche of één van je eigen spelersfiches, maar nog geen zwarte fiche: plaats een zwarte fiche bovenop de witte fiche of je eigen spelersfiche. De waarde van derde dobbelsteen heeft hierbij geen belang.
  • Op het vak staat al een zwarte fiche: op dit veld kan je geen aanspraak maken.
Telkens nadat je aanspraak hebt gemaakt op een vak, kan je kiezen of je een volgende keer met de dobbelstenen wil werpen of je beurt wil beëindigen. Het risico van nog eens werpen is dat de kans bestaat dat je geen bruikbare combinatie meer kan vormen op aanspraak te maken op een vak. In dat geval is je beurt voorbij en wordt de situatie van voor je beurt hersteld door alle witte fiches van het bord te halen en ook de zwarte fiches die bovenop een andere fiche liggen te verwijderen.

Wanneer je je beurt vrijwillig beëindigt, wordt er gekeken op welke vakken er een zwarte fiche bovenop een witte fiche of één van jouw spelersfiches ligt. De fiches op deze vakken worden nu vervangen door één van jouw spelersfiches bovenop een zwarte fiche. Dit vak behoort nu tot jouw concessie. Vakken waar nog geen zwarte, maar wel een witte fiche ligt, worden leeggemaakt en één van jouw spelersfiches wordt hierop geplaatst. Het vak is nog niet van jouw, maar de eerste stap daartoe is alvast gezet...

Zodra het totaal aantal vakken in de concessie (= met ook een zwarte fiche erop) van een speler uitgegroeid is tot een welbepaald aantal (afhankelijk van het aantal spelers en aangegeven op het spelbord), krijgt iedere speler nog één beurt voor het spel ten einde is. De winnaar is diegene die de grootste (horizontaal en vertikaal) aaneengeschakelde groep vakken heeft. Hierbij tellen zowel de concessies (= met zwarte fiche) als de vakken waarop aanspraak gemaakt werd (= nog zonder zwarte fiche, maar wel met een spelersfiche). Het is dus niet zo dat de speler met de grootste eigendom automatisch het spel wint! Pas bij een gelijkspel in de aaneengeschakelde groepen wordt er gekeken wie van deze spelers de grootste eigendom heeft opgebouwd.
Speeltips

Hou vooral goed in het oog op welke velden je al een witte fiche of een eigen spelersfiche hebt staan. Als je bij een worp hiervan gebruik kan maken, spaar je een witte fiche uit. Wanneer je dit vergeet, zou het je wel eens de overwinning kunnen kosten...

Mijn waardering

Claim it is inderdaad net wat complexer dan Can't stop. Maar volgens verschillende van mijn medespelers ligt de kracht daarvan net in zijn eenvoud, en ik kan hen daar geen ongelijk in geven. Bij Claim it moet je je gedachten er de hele tijd wat meer bijhouden en gaat het niet meer om een lekker ontspannen no-brainer. Voor wie het spel nog niet speelde is het in het begin een beetje uitzoeken hoe de zwarte en witte fiches nu net moeten gebruikt worden. De eerste die dat goed doorhad, werd bij ons meteen ook overtuigend de winnaar.

Na een aantal keren wordt Claim it een spel waarbij je er vooral plezier in hebt om de fiches van je tegenspelers van het bord te kegelen. Bij ons werden de tips hiertoe duchtig in het rond gestrooid tijdens elkanders beurten. 

Voor mij is Claim it een leuke afwisseling voor Can't stop, maar zoals in veel dingen kan de kopie niet tippen aan het origineel. Behalve dan misschien wat betreft de setting van het spel, het goudkoortsthema vond ik namelijk wel sterk en passend.

Markant detail...

Wattsalpoag staat voor "With all this talent sitting around, let's put out a game!"

Links