Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Captain Jack's Gold

Praktische infoJacks_gold

  • Spelsoort: kaartspel
  • Spelduur: 30'
  • Aantal spelers: 2 - 4
  • Leeftijd: 8+
  • Jaar van uitgifte: 2010
  • Uitgegeven bij Noris Spiele
  • Auteur: Christian Fiore & Knut Happel
  • Prijs: 20€

Eerste indrukken

Een echte schatkist staat er op tafel! De verpakking mag er zijn, en ook de inhoud is mooi afgewerkt. En ook het piratenthema nodigt uit om te spelen...

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Spelmateriaalcaptainjacksgold

  • 1 pirateneiland
  • 4 pionnen in de vorm van piratenschepen
  • 4 spelersfiches
  • 1 dobbelsteen
  • 25 piratenmunten
  • 90 kaarten (30x kust, 30x scheepspassage, 30x volle zee)
  • 20 kaperbrieven

Korte beschrijving

Een oude zeebonk in een zeemanscafé beweert het geheim van het goud van Captain Jack te kennen. Hij zal het echter enkel prijsgeven aan diegene die hem het meeste piratenmunten geeft. De spelers trekken op rooftocht. Met hun buit kunnen ze kaperbrieven bekomen, die omgezet worden in munten. Maar om een goede kans te maken, moet je schip natuurlijk uitgerust zijn met voldoende zeilen en kanonnen...

Spelervaring

Voorbereiding

Het pirateneiland wordt centraal op tafel geplaatst, met de dobbelsteen en piratenmunten erop. Ook de startpositie van de spelers bevindt zich hier: de piratenschepen liggen aangemeerd in de haven. 

Rechts van het eiland worden de kaarten neergelegd per zone (kust, scheepspassage, volle zee).

Aan de linkerkant van het eiland ligt de stapel kapersbrieven, hiervan worden er 4 omgedraaid.

Elke speler krijgt een spelersfiche in zijn kleur. Hierop staat de uitrusting van het schip aangegeven. Aan het begin van het spel heeft ieder schip 2 zeilen en 1 kanon.

De speler met de grootste baard begint.

Het spel

In elke beurt vaart de speler naar de zone van zijn keuze. Hij plaatst zijn schip bij de stapel kaarten van deze zone en neemt de bovenste kaart. Er zijn 4 mogelijke soorten kaarten:

  • een uitrustingskaart: een zeil of een kanon om toe te voegen aan de uitrusting van zijn schip
  • een goederenkaart: katoen, laken of maïs om op te slaan in het laadruim
  • een vlaggenschip: een oud-Franse, Spaanse of Engelse vlag, ook deze worden in het laadruim bewaard
  • een schatkaart: krijgen ook een veilige plaats in het laadruim, wie 3 van deze kaarten verzamelt krijgt 2 munten

Wanneer de speler deze eerste kaart niet wil, mag hij de volgende kaart nemen. De eerste kaart wordt dan op een aflegstapel gelegd (per zone). Met meerdere zeilen kan dat nog doorgaan: voor elk zeil van zijn schip mag de speler een kaart omdraaien. Wie dus 3 zeilen heeft, kan 1 van de 3 bovenste kaarten kiezen. Maar opgelet: wanneer een volgende kaart wordt omgedraaid, is de vorige niet meer beschikbaar!

Vlaggenschepen laten hun vlag niet zomaar veroveren: hiervoor is er een gevecht nodig! Een waarde op de kaart bepaald de sterkte van het vlaggenschip. Per kanon op zijn schip krijgt de speler een beurt om een waarde te gooien die minstens zo hoog is als de sterkte van het vlaggenschip. Als dit lukt, wint de speler de vlag. Indien niet, dan wordt één van zijn kaarten door de volgende speler op de aflegstapel van de juiste zone gelegd.

Er zijn 2 speciale symbolen op sommige kaarten voorzien:

  • windstilte: de speler mag geen volgende kaart meer omdraaien
  • enteren: de speler mag een tegenspeler die zich in dezelfde zone bevindt aanvallen. Per kanon op hun schip werpen de spelers de dobbelsteen één keer. De speler die de hoogste waarde gooit, steelt een kaart van zijn tegenspeler. Bij gelijkspel volgt een nieuwe ronde in het gevecht.

Een speler kan ervoor kiezen om binnen te varen in de haven. Daar zet hij zijn buit (goederen en/of vlaggen) om in kaperbrieven. Hij ontvangt dan de bijhorende munten. Een nieuwe kaperbrief wordt omgedraaid. In de haven is het ook mogelijk om naar believen verkregen kaarten om te draaien. Wanneer een speler een kaart ontvangt, legt hij deze namelijk steeds met de groene pijl naar boven. Omdraaien van de kaart staat dan gelijk met een handelsactie die plaatsvindt: de uitrusting, goederen of schatkaart op de ene helft van de kaart wordt geruild tegenover de uitrusting, goederen of schatkaart op de andere helft van de kaart.

Het spel is ten einde wanneer één van de spelers voldoende munten heeft verzameld - het aantal is afhankelijk van het aantal spelers - om ingewijd te worden in het geheim van Captain Jack.

Mijn waardering

Vooral het visuele aspect van dit spel verdient een hoge waardering. Het mechanisme niet nieuw (sets verzamelen en zich ontwikkelen, plus een vleugje geluk bij het dobbelen), maar speelt even vlot en aangenaam met 2 als met 4 spelers. Mooi uitgewerkt in een aantrekkelijk thema geeft dit een spel dat vooral zal aanslaan bij de gelegenheidsspeler die geen probleem heeft met wat meer spelregels dan bij de populaire roll-and-move spellen.

Markant detail...

Van de 16e tot de 18e eeuw leverden Engeland, Spanje, Frankrijk en de Nederlanden een hardnekkige zeeoorlog in het Caraïbisch gebied. Omdat de rijkdommen van de Nieuwe Wereld te aanlokkelijk waren om over te laten aan de vijanden, werden kaperbrieven geschreven. Hiermee kregen kaperkapiteins het recht om - in ruil voor een deel van de buit - schepen van vijandelijke naties leeg te roven en tot zinken te brengen.

Links