Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

GOSU - Kamakor

Praktische infoKamakor

  • Spelsoort: Kaartspel
  • Spelduur: 20' - 45'
  • Aantal spelers: 2-4
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Jaar van uitgifte: 2011
  • Uitgegeven bij Moonster Games
  • Auteur: Kim Sâto
  • Prijs: 25,00 €

Eerste indrukken

Het basisspel GOSU is al gekend. GOSU Kamakor is een uitbreiding op het basisspel dat gedomineerd wordt door Goblinclans die het tegen elkaar opnemen.

De strijd gaat verder, met nieuwe clans, met nieuwe en bijkomende regels, ... De vraag is of dit een meerwaarde geeft aan het spel? Ik ben benieuwd, want eigenlijk heb ik het niet zo voor uitbreidingen.

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Spelmateriaal

  • 100 Nieuwe kaarten
    • 80 Goblins
    • 20 Shibuke
  • 8 Drakenfiches
  • 10 Clanfiches
  • 1 Spelregelboekje

Korte beschrijving

GOSU Kamakor is een uitbreiding op het basisspel. Je vindt in dit spel 5 nieuwe clans (Goblins/Shibuke) waarmee je dit spel eigenlijk afzonderlijk zou kunnen spelen, maar je vindt in dit doosje geen basisspelregels of de fiches uit het basisspel. Wij gaan ook niet zomaar de 200 kaarten mengen, maar wij bouwen het kaartendeck op door middel van de 10 clanfiches en voeren aan het begin van het spel een 'draft' uit. En dan heb je nog de introductie van de Shibuke: het volkje van de 'Werldboom'. Zij hebben niet de macht om te muteren maar bezitten de kracht van de 'Shadow Jumps'. Kaarten met het drakensymbool kunnen dan weer met de drakenfiches geactiveerd worden.

Spelervaring

Alle spelregels van het basisspel GOSU blijven van toepassing (zie ook GOSU)

Nieuwe regels

Het kaartendeck samenstellen
Elke clan heeft een uniek wapenschild (linkerbovenhoek).
In de uitbreiding vindt je deze 10 wapenschilden (clanfiches).
Alle clans (kaarten) worden gescheiden en aan de kant gelegd. De 10 clanfiches komen in het midden van de tafel.
De eerste speler kiest een clanfiche, deze clan zal niet aan het spel meedoen.
De volgende spelers kiezen om de buert clanfiches tot er nog maar 5 clanfiches overblijven.
De kaarten van deze clan worden grondig geschud en het spel kan beginnen.
 
Het draften
Vooraleer te beginnen met draften krijgt één spelre de Voordeelfiche (systeem zelf te bepalen)
Elke spelr ontvangt zijn 7 startkaarten (handkaarten)
Elkde spelr behoudt 2 kaarten en geeft de rest door naar zijn linkerbuur.
Vanaf dan voegt men één kaart aan zijn hand toe, en geeft de rest door tot er geen kaarten maar door te geven zijn.
Iedere speler heeft nu terug 7 handkaarten.
 
beperking van de beurten
Bij het basisspel kon een speler na het passen van een andere speler oneindig doorgaan met het spelen van kaarten.
In GOSU Kamakor is er een limiet van 10 beurten opgelegd.
Bij 2 spelers: de overblijvende spler mag nog 10 beurten spelen
bij 3 of 4 spelers: vanaf het moment dat één spelrs gepast heeft mogen de resterende spelers samen maximaal 10 extra beurten spelen.
 
Vlaggendragers
Een nieuw type kaarten is de Porte-drapeaux of de vlaggendrager. Hij komt voor in de 4 nieuwe clans en zijn van het niveau 1.
Als de vlaggendrager de eerste kaart is van de rij niveau 1 dan mag deze speler op het einde van iedere ronde (na de grote Strijd) 2 kaarten trekken.
De vlaggendragers dragen de vermelding 'Recruteur'. De volgende kaart die rechts aangelegd wordt moet niet worden betaald met 2 handkaarten, ook niet als die van een ander type is als de vlaggendrager? Wanneer een recruteur wordt vernietigd dan mogen alle andere spelers een kaart trekken van de trekstapel.
 
Shibuke
Shibuke zijn het volk van de 'Boom Wereld'. Zij kunnen niet muteren (maar kunnen wel in het spel komen door mutatie van een andere kaart).
Zij bezitten de eigenschap 'Shadow Jump'.
Als acltie in zijn beurt kan de speler een kaart met Shadow Jump eigenschap aanwijzen. Dan draait hij de bovenste kaart van de trekstapel om. Als die kaart van hetzelfde niveau is als de aangewezen kaart komt die in haar plaats. De verwijderde kaart gaat naar de aflegstapel. Als de kaart niet van hetzelfde niveau is, dan wordt de aangewezen kaart gevangengenomen (omgedraaid), de kaart van de trekstapel wordt op de aflegstapel gelegd.
Sommige Shibuke kaarten kunnen op 2 verschillende niveau's gespeeld worden, dus ook meer winstkansen bij een Shadow Jump.
 
De drakenfiches
De drakenfiches worden in het begin van het spel bij de voorraad gelegd. Zij komen in het spel door gespeelde acties (een beetje zoals de activeringsfiches bij het basisspel). De fiches kunnen gebruikt worden om tijdens een beurt (= één van de mogelijke acties) een effect van een kaart met drakensymbool (in de tekst) te activeren. De fiche wordt op de kaart gelegd om deze actie te activeren. Men mag slechts maximaal 2 drakenfiches in de hand hebben, maar het kan wel degelijk dat reeds 2 fiches werden gespeeld en dat je later terug 2 fiches in de hand hebt. Op het einde van iedere ronde worden de fiches die op de kaarten liggen terug in de voorraad gelegd.

Mijn waardering

Zoals reeds gezegd is GOSU Kamakor een uitbreiding op het basisspel. Ik ga dus niet terugkomen op wat ik reeds uitvoerig heb besproken in mijn recensie van GOSU. Deze uitbreiding omvat vier nieuwe Goblin clans en één Shibuke clan. Dus weer heel wat nieuwe acties, effecten en combinaties worden mogelijk.
Wat mij meteen opviel bij het eerste spel, wij hadden direct vier nieuwe clans gecombineerd met één uit het basisspel, is dat je met de nieuwe kaarten heel wat minder de mogelijkheid hebt om nieuwe kaarten te trekken van de trekstapel. Dit is nochtans een serieuze vereiste om je leger goed te kunnen uitbouwen. Dus zomaar ad random de clans laten bepalen kan flink tegenvallen, maar dat geldt dan wel voor de beide partijen.
Het draften vermijdt dat één speler bij het begin heel goede kaarten heeft en de andere speler slechte kaart. Er is een meer gelijke basis om het spel te starten. Langs de andere kant, speel je met 2 spelers dan ken je op twee kaarten na de volledige hand van je tegenstander.
Het shadow jumpen bij de Shibuke kan je goedkoop aan een nieuwe kaart helpen, handig als je bijvoorbeeld twee Shibukekaarten op hetzelfde niveau hebt, al is dit niet risicovrij, je kunt dit maar beter doen bij een Shibuke met twee niveau's.
De drakenfiches zijn soms wel moeilijk te bemachtigen, en als je er dan een krijgt, heb je noodzakelijkerwijze nog geen kaart in je leger om ze te gebruiken. Dus wijs gebruiken en niet panikeren, de fiches in je hand gaan niet naar de voorraad aan het begin van elke ronde.
Het artwork is weer schitterend en de nieuwe figuurtjes spreken tot de verbeelding. Maar de leesbaarheid van de teksten is voor 'mijn' ogen niet meer aangepast. De witte teksten op gekleurde achtergrond, soms met nog een lichte schaduw erbij, zijn een ramp bij kunstlicht. De acties en effecten een grotere dimensie geven omvat natuurlijk meer tekst, maar meer tekst = kleinere tekst = nog moeilijker leesbaar. Ik denk dat hier een limiet is bereikt (voor mij althans). Ik zal dit spel alleen nog spelen bij daglicht.
Al bij al vind ik toch dat GOSU Kamakor het basisspel rijker maakt en meer diepgang geeft, dus toch geslaagd! 

Links