Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Gosu

Praktische infoGosu

  • Spelsoort: kaartspel (Franstalige versie)
  • Spelduur: 20' à 45'
  • Aantal spelers: 2-4
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Jaar van uitgifte: 2010
  • Uitgegeven bij Moonster Games
  • Prijs: 25 €

Eerste indrukken

Ik duik graag in de fantasiewereld met Orks, Dragons, Wizards, Goblins en vele andere al dan niet duistere creaturen. De spitsorige figuren op de doos van Gosu kom je niet in het alledaagse leven tegen dus ik zit wel goed. Het wapentuig dat zij meezeulen is er zo over, maar het artwork spreekt mij wel aan. Dus ik ben verkocht en wil het spel spelen. 

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Spelmateriaal

  • 100 Goblin kaarten
  • 8 Activeringsfiches
  • 9 Overwinningspunten
  • 1 Voordeelfiche
  • Spelregels

Korte beschrijving

In Gosu ben je een 'Warlord' die zijn leger Goblins samenstelt en daarmee ten strijde trekt. Het spreekt voor zich dat de samenstelling van uw legertje Goblin met de grootste zorg moet gebeuren en met voldonede aandacht voor het leger van de vijand. Je heb hiervoor vijf clans (100 kaarten) ter beschikking met strijders van verschillende niveau's: Bakuto, Héros en Õzekis. Elk van die Goblins heeft verschillende krachten die kunnen geactiveerd worden. Wanneer alle spelers gepast hebben begint de grote strijd!!!. Het krachtigste leger wint en verdient één overwinningspunt. De speler die als eerste drie veldslagen wint (drie overwinningspunten), is de grote overwinnaar.

Spelervaring

Voorbereiding

Alle kaarten worden grondig geschud en in het midden van de tafel geplaats (trekstapel), met plaats voor een aflegstapel.
De spelers kiezen een kleur en nemen de twee overeenkomende activeringsfiches.
Elke speler trekt 7 handkaarten
Eén speler krijgt de voordeelfiche, kies maar zelf een methode hoe je die bepaald (Bijv: steen, papier, schaar)

Het spel

Een spelronde
Tijdens een spelronde spelen de spelers om de beurt in uurwijzerszin. Een ronde eindigt als alle spelers gepast hebben.
Een speler die gepast heeft mag in deze ronde het spel niet meer hernemen.
Als op één na alle spelers gepast hebben mag de overblijvende speler doorgaan zolang hij wil, tot hij besluit om ook te passen.
Een speler mag maar één actie doen tijdens zijn beurt. 
Welke acties zijn mogelijk:
- een kaart uit je hand voor u neerleggen, om zo uw leger te vormen 
- een Goblin muteren
- met één activeringsfiche één kaart trekken van de trekstapel
- met twee activeringsfiches drie kaarten trekken
- een activeringsfiche op een Goblin leggen om zijn speciale effecten te activeren
- passen 
 
Hoe kaarten spelen
Er zijn drie niveau's, drie rijen van maximaal vijf kaarten.
Niveau 1: de Bakatos (de strijders, de troepen)
De eerste Bakato wordt links voor u neergelegd. De Bakatos vormen de basis van uw leger.
De eerste Bakato is gratis
Vanaf nu moet voor elke Goblin van een andere clan een prijs betaald worden van twee handkaarten (op de aflegstapel leggen)
De volgende Bakatos worden rechts van de vorige gelegd tot maximaal vijf kaarten
Niveau 2: de Héros (de doorgewinterde vechters)
Er zijn twee regels voor het leggen van Héros:
- Er kunnen nooit meer Héros zijn dan Bakatos
- Men mag slechts een Héro plaatsen indien zijn clan al vertegenwoordigd is in de onderste rij Bakatos
Niveau 3: de Õzekis ( de generaals)
De regels zijn dezelfde als voor de Héros:
- nooit meer Õzekis dan Héros
- de clan van de geplaatste Õzeki moet aanwezig zijn in de twee vorige rijen.
 Muteren:
De Warlord (jij dus) kan beslissen om Goblons te muteren (vervangen) door een andere Goblin, zelfs van een andere clan. Daarvoor moet een prijs betaald worden die gemarkeerd staat op de te vervangen kaart.
Dit kan handig zijn om de sterkte van je leger op te voeren en om meer gunstige effecten te bezitten.
Activeringsfiches:
Er zijn drie verschillende actie mogelijk met de activeringsfiches:
 - met één activeringsfiche één kaart trekken van de trekstapel
- met twee activeringsfiches drie kaarten trekken
- een activeringsfiche op een Goblin leggen om zijn speciale effecten te activeren
 Voordeelfiche (le jeton d'avantage)
Aan het begin van het spel krijgt een van de spelrs deze fiche
De speler die deze fiche bezit mag telkens een nieuwe spelronde beginnen
In geval van gelijke stand tijdens de grote strijd wint de speler die de voordeelfiche bezit
 
De 'Grote strijd'
De sterkte van de legers bepalen wie deze strijd wint.
De telling is zeer eenvoudig:
- Bakatos (niveau 1) krijgen 2 punten
- Héros (niveau 2) krijgen 3 punten
- Õzekis (niveau 3) krijgen 5 punten
De spelers met het meeste punten (sterkste leger) wint deze strijd en ontvangt een overwinningspunt
 
Na deze Grote strijd begint een nieuwe spelronde, volgens dezelfde regels als hierboven beschreven.
 
Wie zijn 3de overwinningspunt wint, is meteen de winnaar van het spel

Mijn waardering

Het eerste spelletje Gosu verliep wel wat moeizaam omdat wij alle kaarten nog moesten leren kennen. Het artwork van de kaarten is bijzonder mooi maar het lettertype is toch wel van het kleinere soort, wat het nog moeilijker maakt om ook de kaarten van je tegenspelers te volgen. Wij losten dit op door in het eerste spel de tekst van de acties altijd luidop te lezen (ja, wij zijn lief voor mekaar). Maar toch, als er twijfelaars rond de speeltafel zitten kan dit het spel serieus vertragen. Ik speel dan ook Gosu het liefst met 2 spelers. Je behoudt dan veel gemakkelijker het overzicht en de speelduur blijft kort. Bij meerdere spelers kan je ook echt tegen een bepaalde speler spelen zodat die helemaal weggespeeld wordt. Er zijn plezantere dingen in het leven en zo maak je jezelf zeker niet populair.
Eigenlijk is Gosu een spel dat keihard kan gespeeld worden, 'No Mercy ...' als het gaat om het inzetten van de Goblins met hun venijnige acties en effecten. Het is de kunst om deze goed in te zetten. Enkele mogelijke effecten zijn: Goblins gevangen nemen of (vrije kaarten) vernietigen, kaarten van andere spelers stelen, nieuwe kaarten van de trekstapel nemen, Goblin muteren, je kaarten die je van de trekstapel trekt zelf kiezen, de voordeelfiche van eigenaar doen verwisselen, enz ... Het inzetten van de activeringsfiches is heel belangrijk en moet weloverwogen gebeuren. Zo kan je ofwel één of drie nieuwe kaart trekken of speciale acties activeren. Je kan deze activeringsfiches maar één keer per spelronde inzetten. Bij aanvang van een nieuwe spelronde krijg je ze wel terug om opnieuw te gebruiken. 
Vergeet niet dat je snel door je handkaarten kan zitten als je het niet handig aanpakt. Nieuwe clans invoegen op het niveau 1 kost je telkens 2 handkaarten en je begint maar met 7 handkaarten. Beter voorzichtig beginnen, en kaarten spelen waarbij het effect toelaat om nieuwe kaarten te trekken en misschien in een later stadium van het spel door mutaties nieuwe clans in het spel brengen. Je moet ook het moment dat je past heel goed kiezen: doe je dit te vroeg dan heeft de andere speler de kans om zijn leger nog uit te bouwen, doe je dit te laat dan riskeer je misschien om een volgende spelronde onvoldoende handkaarten over te houden.
Toch heb ik de indruk dat een goede dosis geluk nodig is om in dit spel te scoren. Je moet namelijk de goede kaarten trekken. Als je de hele tijd kaarten trekt die je geen nieuwe handkaarten opleveren dan ben je bijna op voorhand verloren. Ik ging ervan uit dat dit doorslaggevend was, maar na meerdere spelletjes ondervond ik toch dat het spel nog flink kan kantelen in volgende spelrondes.
Toch een minpuntje: het doosje is veel te groot en met maar één opbergvak oorzaak van wanorde (en dat heb ik niet graag). Dus je moet zelf op zoek naar zakjes en elastiekjes of iets dergelijks om wat orde te brengen, spijtig!
Gosu is voor mij toch een heel leuk spel, met een hoge herspeelbaarheid, heel leuke en mooie kaarten en eenvoudig te leren spelregels (met veel humor uitgelegd).  Een aanrader, dat spijtig genoeg niet in het Nederlands beschikbaar is!

Markant detail...

Het stond in de sterren geschreven dat er bij Gosu uitbreiding zouden komen. En in 2011 was het al zover. Gosu Kamakor zorgt met 5 nieuwe clans (100 kaarten) en nieuwe acties en effecten voor nog meer spelplezier.

Links