Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Glory to Rome

Praktische infoglorytorome

  • Spelsoort: Kaartspel
  • Spelduur: 60'
  • Aantal spelers: 2-5
  • Leeftijd: 12+
  • Jaar van uitgifte: 2005
  • Uitgegeven bij Cambridge Game Factory
  • Auteur: Carl Chudyk
  • Prijs: 22,5 $

Eerste indrukken

Wanneer ik het doosje van Glory to Rome in handen krijg schrik ik toch even. Is dit alles? Dit is zeker niet wat wij gewoon zijn in spellenland. Het doorschijnend doosje ziet er niet al te stevig uit en ik durf mij niet voorstellen hoe dit doosje er uit zal zien naar een jaartje of twee. Toch weet ik uit de ranking van Boardgamegeek dat ik hier waarschijnlijk een groot spel in handen heb. Ik kan niet zeggen dat ik toch met enig voorbehoud aan dit spel begin. Wij zullen zien?

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.50 (4 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.00 (3 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.40 (5 Votes)

SpelmateriaalGlorytorome1

  • 144 Order kaarten (40 verschillende types)
  • 36 Site kaarten (funderingen om gebouwen op te bouwen)
  • 6 Jack kaarten (soort joker)
  • 1 Leader kaart
  • 6 Merchant bonus kaarten
  • 5 Kampkaarten (1 per speler)
  • 1 Rome Demands kaart

Korte beschrijving

Het jaar 64 na Christus - het is onrustig in Rome - de stad is door een brand helemaal verwoestKeizer Nero spoed zich terug naar Rome om te beginnen met de wederopbouw van de stad. De keizer verwacht je hulp in zijn historische inspanning om 'The Glory to Rome' te herstellen.
In Glory to Rome speel je een jonge patriciër die hoopt om veel macht en rijkdom te verwerven (overwinningspunten) door te helpen om Rome weder op te bouwen. Het doel van het spel is om rijkdom en macht te verwerven zowel door het bouwen van nieuwe gebouwen voor keizer Nero als door de verkoop van bouwmaterialen.

Spelervaring

Het materiaal
  • Kampkaarten: is eigenlijk het individuele speelbord per speler.  Op deze kaart staan de verschillende actiemogelijkheden beschreven
    Zij organiseert:
    •  uw klanten (clientele)
    • materialen (stockpile)
    • invloed bij (influence)
    • verkochte materialen (vault)
  • Order kaarten: omvatten 5 verschillende functies:
    • Foudation name: de naam van het gebouw, de kleur van de kaart geeft het soort fundering aan waarop je de bouw kan starten
    • Role: de omschrijving van het soort klant (Clientele) dat je kan verkrijgen: Patron, Labor, Architect, Craftsman, Legionary en Merchant
    • Value: duidt aan hoeveel materialen je nodig hebt om het gebouw te bouwen en hoeveel het materiaal waard is als je het verkoopt
    • Material: het soort materiaal: Wood (bruin), Concrete (grijs), Rubble (geel), Brick (rood) , Marble (purper) en Stone (blauw)
    • Function: speciale functie die je bekomt bij de afwerking van een gebouw
  • Site kaarten: voor elke materiaal zijn er sitekaarten, zij doen dienst als fundering voor de bouw van een gebouw en bepalen ook de hoeveelheid materialen die noidig zijn om een gebouw af te werken. Er zijn 6 sitekaarten per kleur: 1 per speler Inside Rome en de rest Outside Rome.
  • Jack kaarten (6 stuks): mogen ingezet worden voor alle rollen
  • Leader kaart: bepaalt wie de startspeler is in de beurt
  • Merchant bonus: op het einde van het spel krijgt de spler met de meeste verkochte materialen van een soort een bonuskaart van 3 overwinningspunten

Het spelverloop

De speler met de Leader kaart mag beginnen. De Leader bepaalt welke rol hij speelt en dan mag elke speler bepalen of hij volgt (Follow) of past (Thinker). Wanneer de Leader past (Thinker) gaat de leaderkaart onmiddellijk naar de volgende speler.
Zo wordt een spelbeurt gespeeld:
  • De leader kan kiezen uit twee opties:
    • "Tink": hij mag onmiddellijk zijn hand aanvullen tot 5 kaarten of wanneer hij al 5 kaarten in zijn bezit heeft 1 kaart nemen van de trekstapel
    • "Lead": hij speelt een orderkaart en legt die in zijn kamp. Hij bepaalt zo welke rol er in die beurt moet gespeeld worden
  • Wanneer de Leader "Leads" dan mogen de spelers in klokwijzerszin kiezen uit:
    • "Tink" en de hand aanvullen (zie hierboven)
    • "Follow": dezelde kaartkleur speler als de Leader
  • Wanneer alle spelers hun beslissing hebben genomen mag de Leader één actie uitvoeren voor de rol die hij gekozen heeft, plus nog een bijkomende actie voor elke klant (Clientele) van dezelfde rol dat hij in zijn kamp heeft
  • In wijzerszin mogen de spelers die "Follow" gespeeld hebben een actie doen, plus nog een actie voor elke klant in hun bezit. De spelers die kozen voor "Think" mogen enkel acties doen voor de klanten in hun bezit
  • Als alle spelers hun acties hebben beeindigd worden de orderkaarten op het kamp in de Pool (het midden van de tafel) gelegd en de volgende speler wordt Leader
Gebouwen afwerken: Wanneer voldoende materialen toegevoegd zijn aan de fundering en het gebouw, dan is het gebouw afgewerkt. De site kaart (de fundering) wordt dan toegevoegd aan je kamp, bovenaan bij Influence. Je influence gaat omhoog met het aantal munten op de site kaart. Dat wil zeggen dat je vanaf dan meer klanten (Clientele) en verkopen (Vault) kan uitvoeren. De functie (tekst in het midden van de kaart) biedt je vanaf dan een aantal effecten (onmiddellijk, bij het spelen van een bepaalde rol, éénmalig, ...). Bijvoorbeeld: Amphitheatre: na de afwerking mag je een Craftsmanactie uitvoeren voor elk Influnence punt in je bezit.

De verschillende rollen

  • Hire client (paars): je speelt een Patron actie door een kaart (klant) naar keuze uit de Pool in je Clientele te brengen. Opgelet: het maximum aantal klanten wordt bepaald door je invloed (Influence)
  • Gathering matirials: je speelt een Labor om een kaart (materiaal) naar keuze uit de pool in je Stockpile te leggen.
  • Building structures:
    • Architect: je speelt een architect om ofwel een nieuw gebouw (uit je hand) te starten op een nieuwe fundering (side kaart) of om een opgestarte bouw verder af te werken door materiaal uit je Stockpile toe te voegen aan de fundering
    • Craftsman: idem als bij de Architect maar nu moet je materiaal uit je handkaarten gebruiken
  • Demand matirials: je speelt een Legionary om materialen op te eisen van de pool en van je tegenspelers
  • Sell material: je speelt een Merchant om materiaal uit je stockpile te verkopen en in je vault onder te brengen.

Einde van het spel

  • Als de laatste kaart van de trekstapel wordt genomen
  • Als de laatste side kaart Inside Rome wordt gelegd (dit gebouw zal niet meer afgewerkt geraken)
  • Als de Catacomb is afgewerkt
  • Als een speler het Forum heeft afgewerkt en van elk type klant er minstens één heeft
  • Als de andere spelers zich overgeven

Scores en winnen

  • je ontvangt een overwinningspunt voor:
    • 1 punt voor elke Influence
    • het totaal aantal punten in de Vault
    • 3 overwinningspunten voor elke Merchand bonuskaart
    • Sommige functies op afgewerkte gebouwen leveren overwiningspunten op
  • De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel en mag zich de beste, rijkste en invloedrijkste Patriciër noemen van Rome

Mijn waardering

Glory to Rome is een echt stevig strategisch kaartspel met heel wat diepgang. Het vraagt wat gewenning aan de vele kaarten in het spel met hun 6 verschillende kleuren (materialen en klanten) en 40 verschillende gebouwen met elk hun specifieke functies. Het concept van Thinker, Leader en Follower vraagt ook wat tijd om vlotjes door de spelrondes te komen. Er wordt zelfs aangeraden om het spel wat beter te leren kennen door het te spelen zonder gebruik te maken van de specifieke functies bij afgewerkte gebouwen, maar dan verliest het spel toch wel een extra dimensie. Maar eens je dat allemaal wat beter onder de knie krijgt ontdek je een fantastisch kaartspel dat nooit gaat vervelen. De kunst is om te ontdekken welke de krachtigste gebouwen zijn, die bij te houden todat je ze kan beginnen bouwen. Maar opgelet, de verleiding is groot om deze kaart ook nog te gaan gebruiken als klant of als materiaal en dan is ze weg natuurlijk. Je kan het spel onmogelijk winnen als je niet inzet op verschillende klanten wat je toelaat om een actie meerdere malen in één spelronde uit te voeren. En je Vault moet je zeker en vast verder aanvullen tot een maximum. Hier zijn heel veel punten te rapen, temeer omdat je tegespelers hier geen zicht op hebben. Ik vind het spel origineel en de herspeelbaarheid is ernorm groot. Voor je alle gebouwen eens hebt opgetrokken zit je al gauw tienteallen spelletjes verder. Het spelverloop is ook telkens anders door de speciale functies van de afgewerkte gebouwen. Zo kreeg ik in een spel na het afwerken van de 'School' voor elk infuence punt een extra 'Thinker' actie. Na mijn beurt had ik zo maar eventjes 16 kaarten in mijn hand, en keuze genoeg om de volgende spelrondes aan mijn trekken te komen. Vergeet ook niet om tijdig een jack te nemen, je kan die inzetten voor om het even welke actie. Het spel blijft heel lang spannend door de kaarten in de Vault, je ziet wel hoeveel kaarten er liggen maar niet hun waarde. De basis van het spel is vrij snel te leren, maar om alle facetten te kennen vraagt het wel wat tijd.
Eén minpuntje: het spemateriaal. Een spel van dit niveau verdient beter. Het kleine plastiek doosje, de kartonnen kaartdoosjes, de extra dunne kampkaarten: ik twijfel of dit alles heel lang meegaat, want wij zijn wel zinnes om dit spel heel veel te spelen. Maar er isbeterschap op komst. Cambridge Games factory brengt een remake van het spel uit: 'Glory to Rome Black Box. Het artwork is volledig hertekent door Heiko Gunther. Glory to Rome was een heuse hit op Kickstarter.com

 Markant detail...

Hoewel de keizer Nero niet in de stad was en veel deed om het leed te verzachten en de wederopbouw ter hand te nemen, deden (waarschijnlijk valse) geruchten de ronde dat hij zelf tot de brand opdracht had gegeven - vanwege het mooie schouwspel, of om plaats te maken voor een groot paleis. Ook deed het verhaal de ronde dat Nero tijdens de brand een gedicht over het brandende Troje aan het voordragen was op het balkon van zijn paleis. Deze geruchten kwamen onder andere tot stand doordat hij op het vrijgekomen terrein een fabelachtig paleis, de Domus Aurea, liet bouwen. Hij wentelde de verdenking van hemzelf af door de christenen de schuld te geven van de grote brand

Links