Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Hexenhochhaus

Praktische infoHexenhochhaus

  • Spelsoort: bordspel
  • Spelduur: 15 min
  • Aantal spelers: 2-4
  • Leeftijd: vanaf 4 jaar
  • Jaar van uitgifte: 2011
  • Uitgegeven bij Drei Magier Spiele
  • Auteur: Klaus Kreowski

Eerste indrukken

Ik herken meteen de prettige tekeningen op de speldoos van de Heksentoren (zo noemt het spel in het Nederlands). De leuke figuurtjes van Rolf Vogt zijn typerend voor de spellen van Drei Magier Spiele zoals De Spokentrap, Geistermuhle, Flashengeist, enz ... De geciteerde spellen konden mij, maar zeker ook de kleinkinderen bekoren. Dus voor dit spel zet ik terug mijn kinderbril op en nodig de kleinzonen uit voor een ultieme test...

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.75 (4 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.25 (4 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.25 (4 Votes)

Spelmateriaal

  • 1 spelbord
  • 4 pionnen met geïntegreerde metalen chip
  • 1 heksenbezem met magneet
  • 1 dobbelsteen
  • spelhandleiding

Korte beschrijving

Kleine heksen mogen normaal niet zonder begeleiding met de heksenbezem vliegen. Toch proberen ze dat stilletjes ... Maar wat is dat? Vaak weigert de bezem dienst, en wil hij ze gewoon niet meenemen! Het geheim: elke pion heeft twee kanten, maar één daarvan wordt door de bezem aangetrokken. Alleen met wie de juiste kant naar boven ligt kan met deze bezem vliegen! let er dus goed op welke kant van uw pion naar boven ligt. 

Wie als eerste met zijn of haar pion het doelveld (de toverbal bovenaan de trap) bereikt, heeft het heksenrennen gewonnen!

Spelervaring

Het spel opzetten

Leg het spelbord in het midden van de tafel en leg de bezem en de dobbelsteen klaar.
Elke speler krijgt een pion, en plaatst die met de magneetkant naar boven op het startveld. Hiervoor moet je de pion even testen met de bezem, als die wordt aangetrokken dan ligt hij goed.

Spelverloop

Er wordt om beurten gespeeld. De startspeler gooit met de dobbelsteen.
  • Heb je een cijfer gegooid? Je mag dan het gegooide aantal ogen vooruit.
  • Heb je een bezem gegooid? Neem dan de bezem en houdt hem boven de pion, als die wordt aangetrokken dan mag je de pion verplaatsen naar het volgende bezemveld op het spelbord. Als de pion niet wordt aangetrokken dan blijft hij gewoon liggen.
  • Heb je een cijfer met een draaien-symbool gegooid? Zet je pion het geworpen aantal ogen vooruit en draai een pion om (die van jezelf of van een speler naar keuze).
Nu is de volgende speler aan de beurt.
Wie als eerste met zijn pion het doelveld bereikt is gewonnen.

Mijn waardering

Hexenhochhaus (Heksentoren) is een leuk spel, dat zeer geschikt is voor de beoogde leeftijdsgroep. De spelregels zijn heel eenvoudig en heel duidelijk uitgelegd. Onze 4 tot 7 jarigen zul je hierbij wel wat moeten helpen natuurlijk. De dobbelsteen heeft enkel de getallen 1 tot 3, een bezemfiguur en het 1 - 2 met draaien-symbool. Dus alle kinderen die met de dobbelsteen kunnen gooien, de getallen herkennen en tot drie kunnen tellen kunnen aan dit spel deelnemen. De korte speeltijd is een troef, de spelertjes moeten niet te lang bij de les blijven en voor zij die zin hebben in nog een spel ..., reken maar op heel wat enthousiasme. Het pestniveau, door het steeds omdraaien van de pionnen met de niet-magnetische kant naar boven, zorgt voor heel wat spanning. Voor de ouders is het misschien wat te simpel en zal de herspeelbaarheid niet zo groot zijn, maar voor wie is dat spel gemaakt ...? Juist ja!!!
De tekeningen kunnen het jonge volkje zeker bekoren. Het spelbord de speldoos maar ook het spelregelboekje zijn voorzien van prachtig artwork waar de kinderen graag naar kijken. Zulke mooie speldozen zijn echte magneten voor onze jonge gasten en terecht!

Markant detail...

De beeldvorming van heksen en vliegende bezems dateert van na 1400. De heksen zouden in groten getale naar de heksensabbatten gaan om met de duivel te dansen en met hem geslachtsgemeenschap te hebben. Als de plaats van de sabbat ver weg was, zouden zij er op bezems naar toe vliegen. Daartoe gebruikten zij heksenzalf of vliegzalf. Deze zou gemaakt zijn van onder andere de gekookte ledematen van ongedoopte eerstgeboren baby's.

Links