Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Let's Take a Hike

Praktische infoLets take_a_hike

  • Spelsoort: Kaartspel
  • Spelduur: 30'
  • Aantal spelers: 2-5
  • Leeftijd: 6+
  • Jaar van uitgifte: 2011
  • Uitgegeven bij StrataMax Games
  • Auteur: Aaron Lauster
  • Prijs: 12,00 €

Eerste indrukken

Zelf hou ik er van om met de rugzak rond te trekken. Maar eerlijk gezegd, ik heb nog nooit beren, wasberen of stinkdieren tegengekomen en blaren op mijn voeten: meestal blijven die ook achterwege. Maar het is natuurlijk wel heel belangrijk wat je in je rugzak stopt. En laat hier nu juist een kaartspelletje over bestaan! Het doosje ziet er leuk uit, maar ik denk niet dat de diertjes nog zo vriendelijk blijven tijdens het spel.

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.80 (5 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.25 (4 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.80 (5 Votes)

SpelmateriaalLets take_a_hike_2

  • Spelregels (Engels)
  • 5 scorekaarten
  • 1 Lead Hiker kaart
  • 102 speelkaarten
    • 82 rugzakkaarten
      • 71 itemkaarten (geel)
      • 7 droge sokken kaarten (groen)
      • 4 berenspray kaarten (groen)
    • 20 risicokaarten (rood)
      • 4 berenkaarten
      • 6 blarenkaarten
      • 4 stinkdierkaarten
      • 6 wasbeerkaarten

Korte beschrijving

In Let's Take a Hike vul je je rugzak met kaarten zoals bijvoorbeeld een waterfles, kompas, sokken, tent, drinkfles, pan, zaklamp, enz ... en neem je in je handen dingen mee zoals bijvoorbeeld een wandelstok, fotoapparaat, snoepsrepen, om te gebruiken tijdens je trektocht.
Kies het juiste moment om je trektocht aan te vangen en nodig de anderen uit om met u mee te gaan. Maar kijk uit voor voor vervelende dieren, zij hebben het op u en uw bepakking gemunt! en probeer ook tijdig te stoppen om je rugzak weer bij te vullen!

Spelervaring

Voorbereiding

Geef elke speler een scorekaart
Schud de kaartendeck met alle kaarten erin (behalve scorekaarten en Lead Hiker kaart)
Geef elke speler 7 kaarten (handkaarten)
Plaats de resterende deck in het midden van de tafel, dit is de trekstapel.
Elke speler stelt zijn rugzak samen (zie regels hieronder) door zijn handkaarten te spelen. De resterende kaarten blijven in de speler zijn hand.
Kies een startspeler.

De rugzak

Elke speler heeft een denkbeeldige rugzak voor zich op de tafel.
De ruimte bestaat uit: 
Rugzak: Top, bodem, midden, links en rechts
Handbagage: Links en rechts
De bepakkingsregels zijn:
Elke lokatie kan slechts één item bevatten
De kaarten kunnen enkel gelegd worden zoals aangeduid op de kaart zelf (bijv.: tent in Top van de rugzak)
Sommige items kunnen in meerdere locaties geplaatst worden
Het gewicht van de bepakking wordt geteld door het aantal 'boot print' (schoenafdrukken) op de kaarten
De zwaarste rugzak is deze waarvan de som van de voetafdrukken het hoogst is.

Spelverloop

Beurt van een speler
Een speler kan tijdens zijn beurt kiezen uit 2 mogelijkheden:
3 kaart acties uitvoeren
Op trektocht gaan (take a hike)
Kaart acties
Elke speler heeft 3 kaart acties. Zij mogen uitgevoerd worden in de volgorde bepaald door de speler
Je hebt de keuze uit:
Trek een kaart van de trekstapel en voeg die toe aan je hand (handlimiet = 7 kaarten)
Plaats een kaart in je rugzak (volg de hierboven beschreven regels)
Speel een risicokaart (beer, wasbeer, stinkdier of blaar). Het effect wordt onmiddellijk uitgevoerd.
Op trektocht gaan (take a hike)
Een speler kan beslissen om op trektocht te gaan. Die speler krijgt onmiddellijk de Lead Hiker kaart. Al de andere spelers die minstens één kaart in hun rugzak hebben mogen om beurt beslissen of zij meegaan of niet (passen). Eens de hike begonnen kunnen er geen items meer aan de rugzak worden toegevoegd. Spelers die beslissen om niet mee te gaan kunnen even niets doen dan wachten tot de hike is afgelopen. De spelers die wel meegaan doorlopen de volgende stappen:
Gelopen afstand:
De Lead Hiker trekt de bovenste kaart van de trekstapel en draait die om . Het aantal boot prints op de omgedraaide kaart is de gewandelde afstand.
Als een speler dezelfde kaart aan boord heeft (rugzak of hand) dan doet hij niets
Als een speler de getrokken kaart niet heeft (in zijn rugzak of hand) dan moet hij één of meerdere kaarten uit zijn bepakking afleggen gelijk aan het aantal boot prints van de getrokken kaart.
Wanneer een hiker niet genoeg boot prints meer heeft dan moet hij al zijn kaarten vernietigen en ligt hij uit de hike.
Wordt een risicokaart omgedraaid
Het effect van de risicokaart wordt onmiddellijk uitgevoerd (zie risicokaarten)
Hike verderzetten of eruit stappen
Wanneer alle spelers de gelopen afstand van de omgedraaide kaart hebben volbracht kunnen de spelers kiezen: of zij zetten de hike verder of stappen er uit. Te beginnen met de speler die de Lead Hiker kaart heeft.
Uitstappen:
Je mag één van de omgedraaide kaarten nemen en onder uw scorekaart leggen. Alle kaarten die nog in je rugzak liggen (open op de tafel) worden terug op handen genomen (opgelet: handlimiet van 7 kaarten).
De laatste speler die uit de hike stapt mag alle resterende omgedraaide kaarten nemen en onder zijn scorekaart leggen.
Liggen er geen omgedraaide kaarten meer dan heb je gewoon pech en krijg je niets
Spelers met een lege rugzak moeten uit de hike stappen
Wanneer de hike eindigt wordt het gewone spel hevat bij de speler links van de speler met de Lead Hiker kaart en kan terug iedere speler kiezen tussen 3 kaart acties of een hike starten. 
Risicokaarten
Beer
De beer komt aan je rugzak knabbelen. De speler met de zwaarste rugzak moet kaarten vernietigen todat zijn rugzak net niet meer de zwaarste is. Dit wordt geteld door het totaal aantal boot prints op de kaarten. Dan wordt de beerkaart op de aflegstapel gelegd.
Spelers met berenspray in hun rugzak zijn beschermd.
De beer doet de lopende hike niet eindigen voor spelers die nog items in de rugzak hebben.
Stinkdier.
Het stinkdier sproeit zijn sterk riekende goedje over de bepakkingen. Alle hikers of de spelers met bepakking moeten één item vernietigen en alle resterende kaarten terug op handen nemen (om eens goed te wassen). Let op de handlimiet van 7 kaarten!
Als het stinkdier verschijnt tijdens de hike dan eindigt die meteen. Alle resterende omgedraaide kaarten verdwijnen op de aflegstapel.
Wasbeer
De wasbeer gaat op dievenpad. Elke speler moet van een andere speler een kaart trekken (uit de handkaarten) en die vernietigen.
De wasbeer beeindigt de hike niet.
Blaar
Ai, mijn voeten! Alle spelers zonder droge sokken in hun rugzak moeten het zwaarste item van hun bepakking vernietigen.
Einde van het spel
Het spel eindigt als alle kaarten van de trekstapel zijn getrokken. Als dat tijdens een hike voorvalt dan wordt de aflegstapel geschud en met deze kaarten wordt de hike volbracht.
De speler die op het einde van het spel de meeste boot print onder zijn scorekaart heeft liggen mag zich de winnaar noemen. Bij gelijkspel wordt geteld wie de meeste kaarten heeft onder de scorekaart.

Mijn waardering

Let's Take a Hike is een vlot kaartspel met een leuk verhaal. Je trekt erop uit met je rugzak en probeert zo ver mogelijk te komen (door zoveel mogelijk voetsporen te verzamelen). In een eerste fase is het belangrijk om voldoende items in je bepakking te krijgen en dus de 3 kaarten acties uit te voeren. Denk goed na waar je de items plaatst. Sommige items kunnen slechts op één plaats (Bijv. de tent), terwijl andere op meerdere plaatsen kunnen geplaatst worden (bijv. een mueslireep kan je op alle plaatsen leggen en ook in je handen houden). Zoek een goede verscheidenheid aan items om de kans te verhogen dat tijdens de hike de omgedraaide kaart overeenkomt met een van je items.  Maar zie ook dat je over voldoende boot prints beschikt want die heb je nodig om niet te snel uit de hike te vliegen. Tegelijk maakt een zware bepakking u zwak wanneer de beer tevoorschijn komt, je zal dan kaarten moeten vernietigen tot je de op een na zwaarste bepakking hebt. Je kan altijd wat dwarsliggen en risicokaarten spelen maar let op, de meeste risicokaarten zullen ook de speler ervan treffen. Wanneer je denkt dat je kans maakt om een kaart te scoren ga je toch maar best op trektocht (hiken). Ook hier weer het dilemma: tijdig uitstappen kan je één waardevolle kaart opleveren (Bijv. met 4 boot prints), maar te vroeg uitstappen laat de laatste speler toe om lustig verder te hiken en nog verschillende kaarten te scoren.
Zoals je ziet is Let's Take a Hike een spelletje vol verrassingen, van uitdagen, van mekaar wat pesten en jennen, en met een beetje geluk (want de geluksfactor speelt toch een belangrijke rol) je medespelers af te troeven. Ik heb wel wat twijfels bij de minimum leeftijd van 6+ jaar (en op Boardgamegeek zelfs 5+), maar met een beetje hulp van de grote mensen wordt dit een tof familiespel dat van mij meerdere keren op tafel mag komen.

Markant detail...

29/08/2011. In het nationaal natuurpark van Yellowstone in de VS heeft een beer een 59-jarige Amerikaanse wandelaar gedood. John Wallace reisde alleen en had zijn tent op één van de campings van het park opgeslagen. Het natuurpark van Yellowstone, dat zich voornamelijk in de staat Wyoming bevindt, ontvangst jaarlijks ongeveer 3.6 miljoen bezoekers en is daarmee één van de drukst bezochte parken in de VS. Er leven naar schatting enkele honderden zwarten beren en grizzly's. Een verwittigd man (vrouw) is er twee waard!

Links