Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Mondo

Praktische infoMondo

  • Spelsoort: Legspel
  • Spelduur: 20' à 30 min
  • Aantal spelers: 1-4
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Jaar van uitgifte: 2011
  • Uitgegeven bij Pegasus Spiele
  • Auteur: Michael Schacht
  • Prijs: 29,95 €

Eerste indrukken

De laatste tijd was ik toch te zeer bezig met de ietwat zwaardere spellen. Ik was vergaten dat niet iedereen de spellen die lang duren, zeer tactisch zijn, veel concentratie vragen, en bijgevolg wat meer vragen van de mens, kan appreciëren. Dus was het tijd voor een familiespel. Op Spiel 2011 te Essen zag ik op de stand van Pegasus Spiele tientallen mensen Mondo spelen. Op elk vrij tafeltje graaiden kinderen en volwassenen lustig door een hoop tegeltjes en werden er mooie eilandjes gevormd en tijdens de puntentelling zag ik veel lachende gezichten. Dus, Mondo ging mee naar Vilvoorde om gerecenseerd te worden maar liever nog, veel gespeeld te worden ...

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Spelmateriaal

  • 4 Wereldborden
  • 136 landschapstegels
  • 1 Vulkaanfiche
  • 4 Bonusfiches
  • 5 Speciale waarderingen
  • 12 Extra opdrachten
  • 1 Timer
  • 1 blok met scoreformulieren
  • Spelregels

Korte beschrijving

Iedere speler creëert met tegels op zijn bord een eigen wereld met exotische dieren en verschillende landschappen. Het is daarbij belangrijk om de tijd en je tegenstanders goed in de gaten te houden, omdat iedereen tegelijkertijd speelt totdat de timer afgaat. Degene die op het juiste moment uit het spel stapt, verdient daarmee bonuspunten. na drie ronden wint de speler die de meeste punten heeft verzameld.

In het spel voor gevorderden verhoogt steeds een andere speciale waardering het spelplezier. En in het expertenspel zorgen de verschillende extra opdrachten voor nog meer uitdaging.

Spelervaring

Voorbereiding

Leg de landschapstegels door elkaar op een hoop in het midden van de tafel. het maakt niet uit welke zijde van de tegels naar boven ligt.
Leg de bonusfiches in een stapel: bij 2 spelers: fiches 4 en 2; bij 3 spelers: fiches 4,3 en 2 en bij 4 spelers: fiches 4, 3, 2 en 1.
Iedere speler krijgt een wereldbord en legt dit met de waterzijde naar boven voor zich neer.
De vulkaanfiche en de timer worden binnen handbereik gelegd.

Spelverloop

Er wordt gespeeld in 3 ronden.
Stel de timer in op 7 minuten en zorg ervoor dat iedereen de timer kan zien.
Tel af: 3, 2, 1, start. Tijdens het aftellen schudden de spelers de hoop landschapstegels. na start begint de 1ste ronde.
Nu gaat iedereen gelijktijdig op zoek naar tegels om op het wereldbord te leggen. De eerste tegel mag men leggen waar men wil. Elke volgende tegel moet minstens met één zijkant aan een reeds gelegde tegel grenzen. De richting mag men zelf bepalen.
Men moet proberen om de tegels zoveel mogelijk op elkaar te doen aansluiten: water op water, steppe op steppe, enz... Maar het is toegestaan om de tegels te leggen terwijl de zijkanten niet overeenkomen (dit worden later aansluitfouten genoemd).
Men kan op elk moment uit de lopend eronde stappen, zolang de timer nog niet is afgelopen. Deze speler neemt de bovenste bonusfiche. Hij mag dan geen tegels meer aanraken.
Een ronde is afgelopen nadat alle spelers zijn uitgestapt of als de timer afgaat.
Nu volgt de puntentelling.
Volgende ronde: (Basisspel):
De speler met de meeste punten in de vorige ronde krijgt de vulkaanfiche. In de volgende ronde gelden voor deze speler(s) de inactieve vulkanen mee als actieve vulkanen.
De bonusfiches worden weer gelegd zoals aan het begin van de ronde. De timer op 7 minuten, aftellen en start.
Na de puntentelling op het einde van de derde ronde eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

 Tegels leggen (regels)

Je mag maar één hand gebruiken voor het zoekn en leggen van tegels.
Je mag de tegels in het midden van de tafel verplaatsen, maar niet in de stapel 'graven'.
Omdraaien van tegels is toegelaten, de speler kiest met welke zijde naar boven de tegel gelegd wordt.
Je mag nooit meer dan één tegel in de hand hebben. Een tegel in je hand mag je op je bord of terug in het midden van de tafel leggen.
Tegels die op een bord zijn gelegd mogen niet meer verplaatst, gedraaid of verwijderd worden.
Je mag alleen tegels leggen op lege velden.

Puntentelling

Het scoreformulier wordt van boven naar beneden doorlopen. De spelers noteren hun punten in kolom A en voor de volgende ronden in B en C.
Te bekomen punten:
Elke dier = 1 punt
Elk afgesloten en foutloos landschap = 2 punten (uitgezonderd waterlandschappen)
Elke bonusfiche = het aantal vermelde punten
De speler met de meeste actieve vulkanen krijgt per vulkaan 1 minpunt (uitgezonderd de inactieve vulkanen in ronde 1)
Speciale waardering (enkel in gevorderdenspel)
Extra opdrachten (enkel in expertenspel)
 
Mondo2
 

Gevorderdenspel

Bij deze versie komen de 5 speciale waarderingen in het spel. Zij worden geschud en als gedekt stapel terzijde gelegd.
De bovenste tegel wordt omgedraaid en open op de tafel gelegd.
De timer wordt op slechts 6 minuten ingesteld.
Spelverloop idem als in het basisspel. De speciale waarderin ggeldt voor alle spelrs. De spelers proberen het beste te scoren (bijvoorbeeld: de meeste landschappen).
Puntentelling: de speler die het beste scoort op de speciale waardering krijgt 4 pluspunten, de speler die het slechtst scoort spelers krijgt 4 minpunten.
Aan het begin van de volgende ronde wordt een nieuwe speciale waardering omgedraaid, de vorige gaat terug in de doos.

Expertenspel

De regels van het basisspel en het gevorderdenspel blijven van toepassing.
Schud de 12 extra opdrachten en leg deze gedekt terzijde.
Leg 2 x zoveel keer extra opdrachten als er spelers meedoen aan het spel en leg deze open.
Stel de timer in op 5 minuten.
Tijdens een ronde mag iedere speler maximaal 2 extra opdrachten nemen en voor zich leggen (zelfs wanneer je nog niet aan de voorwaarden voldoet). Ja mag pas een extra opdracht nemen als er minstens 3 tegels op je bord liggen.
Wanneer een speler zijn extra opdracht heeft vervuld, dan krijgt hij het aangegeven aantal pluspunten, heeft hij zijn extra opdracht niet vervuld dan krijgt hij het aantal aangegeven minpunten.
Bij een volgende ronde, de extra opdrachten weer allemaal samen schudden en herbeginnen.

Mijn waardering

Mondo is een leuk spel als je heel graag dingen opbouwt. Het materiaal is knap gemaakt, de eilandtegeltjes sluiten mooi aan elkaar aan en na enkele minuten verschijnt er een mooi exotisch eiland voor u op tafel. Maar het is niet de schoonheid van het eiland dat u veel punten gaat opleveren. in het basisspel komt het er vooral op aan om veel dieren op uw eiland te hebben, zij leveren u telkens 1 punt op. Dus dat wordt zoeken geblazen, niet te vergeten dat elke eilandtegel 2 kanten heeft (dus je weet dat je elke tegel op 8 verschillende manier kan aanleggen). Maar opgelet, er zijn veel vulkaantegels in het spel. Enkele vulkanen op je eiland is nog niet te erg, maar je houdt best je tegenstanders goed in de gaten en probeert in te schatten hoeveel vulkanen zij al hebben. De kunst is om hier onder te blijven want anders krijg jij alleen een hoop minpunten. De eilandtegeltjes leggen, op een zodanige manier dat alle zijden overeenkomen met de aangrenzende tegels wordt naarmate het spel vordert ook alsmaar moeilijker en meer stresserend. De ruimte wordt kleiner, de zin om veel verschillende landschappen te creëren is groot dus onvermijdelijk kom je in situaties waarbij tegels moeten gezocht worden die meerdere verschillende landschappen bevatten. Het tikken van de klok zorgt hierdoor voor de nodige stress. Dus een avondje leuk ontspannen als je te veel opgaat in het spel, zit er spijtig genoeg niet in. 
Mondo is een spel dat vooral een gevecht oplevert met jezelf, er is heel weinig tot geen interactie en enkel tijdens de puntentelling kom je even tot rust en kun je de tegenstand overschouwen. Kinderen spelen dit spel heel graag, de leeftijd vanaf 8 jaar is ook heel realistisch genomen. Opgelet, kinderen zijn dikwijls heel wat beter dan volwassenen in dit soort spellen waar vooral het visuele aspect belangrijk is. Maar dat vind ik nu juist leuk, dat je als ouder of grootouder het onderste uit de kan moet halen om het te halen van je kinderen of kleinkinderen, dat geeft een goed gevoel.
De twee uitbreidingen geven inderdaad wat meer inhoud aan het spel. Je moet nog beter bij de pinken zijn en goed bijhouden wat je al op je eiland hebt gebouwd. Het komt het stress-element wel niet ten goede natuurlijk.
Mondo is op weg om een tijdloos familiespel te worden, getuige hiervan de nominatie voor familiespel van het jaar (2012). Ik ben er zeker van van dit spel veel op tafel zal komen, maar toch best met volwassenen erbij want er moet nogal wat geteld worden.

Markant detail...

Mondo is ondertussen ook in het Nederlands uitgegeven bij White Goblin Games. Mondo is genomineerd als spel van het jaar voor 2012. En dat er vele uitbreidingen zullen volgen dat staat nu al in de sterren geschreven.

Links