Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

North Pole

Praktische infonorthpole_bespreking

  • Spelsoort: kaartspel
  • Spelduur: 30' à 60'
  • Aantal spelers: 2-6
  • Leeftijd: 9+
  • Jaar van uitgifte: 2010
  • Uitgegeven bij Cambridge Games Factory
  • Auteur: Christopher Rao
  • Prijs: 13 €

Eerste indrukken

Op tafel ligt een plastieken, doorzichtig doosje, net groot genoeg om zijn inhoud te bevatten. Die inhoud: een heel aantal schattige dierenkaarten en een set jetons die me een beetje aan een casino doen denken. De spelregels zijn in het Engels, maar van een eenvoudig niveau en met voldoende voorbeelden. Het spel zelf lijkt taalonafhankelijk te zijn: overal waar er tekst staat, is deze ook in beeldvorm aanwezig.

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Spelmateriaalnorthpole

  • 96 dierenkaarten, in 4 verschillende kleuren en met waarden van 1 tot 6. Op sommige kaarten staat er behalve een dier ook een ijskristal.
  • 1 Basiskamp-kaart
  • 1 Noordpool-kaart
  • 6 pinguïnkaarten en bijhorende houders in 6 kleuren
  • 6 jetons in verschillende kleuren

Korte beschrijving

Ook pinguïns hebben soms nood aan een deugddoende vakantie. En welke bestemming is er voor hun wereldreis dan beter geschikt dan de noordpool? De eerste pinguïn die op de noordpool en terug thuis raakt wint!

Spelervaring

Voor het spel begint worden 4 rijen van 8 dierenkaarten verdekt op tafel gelegd. De hoekkaarten worden weggenomen en de Noordpool en het Basiskamp worden linksboven en rechtsonder in de rechthoek geplaatst. De dierenkaarten boven en links van het Basiskamp worden opengelegd. Alle deelnemende pinguïns nemen plaats in het Basiskamp.

De overige kaarten vormen een trekstapel. De bovenste vijf kaarten hiervan worden omgedraaid en open in een rij naast de trekstapel gelegd. Deze vormen de markt.

Hierna begint de oudste speler. Een beurt bestaat uit de volgende stappen:

1) Je pinguïn verplaatsen. Je speelt een combinatie van één of meerdere kaarten en voert de bijhorende verplaatsing uit.

  • Waggel: je pinguïn waggelt een aangrenzende (horizontaal, vertikaal of diagonaal) kaart wanneer je een combinatie speelt in de kleur van die aangrenzende kaart en waarvan de waarde hoger is dan die van de aangrenzende kaart.
  • Sneeuwschoen: je pinguïn stapt naar een aangrenzende kaart wanneer je een combinatie speelt in de kleur van die aangrenzende kaart en waarvan de waarde gelijk is aan die van de aangrenzende kaart. Hierna mag je naar keuze nog een combinatie spelen om een extra verplaatsing uit te voeren.
  • Slee: je pinguïn sleet naar een aangrenzende kaart wanneer je een combinatie van 3 kaarten met dezelfde waarde speelt. Je verplaatst je pinguïn naar een aangrenzende kaart naar keuze. Hierna mag je naar keuze nog een combinatie spelen om een extra verplaatsing uit te voeren.
  • Hondenslee: je pinguïn neemt de hondenslee wanneer je een combinatie van 3 kaarten met dezelfde waarde én dezelfde kleur speelt. Je mag je pinguïn nu twee stappen naar keuze verplaatsen. Hierna mag je naar keuze nog een combinatie spelen om een extra verplaatsing uit te voeren.

Een verplaatsing dient altijd te gebeuren naar een openliggende kaart. Na elke verplaatsing worden kaarten die horizontaal en vertikaal grenzen aan een kaart met pinguïns open gelegd.

2) Het weer checken. Als je in de vorige stap kaarten met een ijskristal gespeeld hebt, mag je evenveel kaarten verwijderen uit het speelveld. Zo kan je iemand danig dwarszitten!

3) Je hand aanvullen. Je mag hiervoor twee  kaarten van de trekstapel nemen óf twee kaarten van de markt. Als je voor de laatste optie kiest, wordt de markt weer aangevuld met de bovenste twee kaarten van de trekstapel. Opgelet, je mag na je beurt maximaal 7 kaarten hebben! Als je er meer hebt, moet je het teveel aan kaarten op de aflegstapel leggen.

Tijdens je beurt mag je op elk moment ook het ijs repareren. Dit doe je door een kaart met ijskristal op een gat in het speelveld te leggen.

Wanneer een speler op de Noordpool raakt, legt hij hier zijn jeton. Hij kan nu aan de terugreis naar het Basiskamp beginnen. Wie het eerst terug in het Basiskamp is, wint de race.

Mijn waardering

Dat dit spel meerdere keren na elkaar gespeeld werd, zegt al wel wat. Het is een heel geslaagde vuller, zowel met twee als met meer spelers. Dankzij de markt verloopt het spel net wat sneller, zonder kan het namelijk lang duren voor je een goede combinatie kan verzamelen. Nu is het een vlotte racespelvariant, die op vakantie ook nog eens gemakkelijk in je bagage past. Wij hebben North Pole enkel gespeeld met volwassenen en naast het feit dat we het er unaniem over eens waren dat dit een erg leuk spel is, was de enige opmerking dat het toch eerder voor kinderen bedoeld lijkt. Welk groter compliment kan een familiespel nu echt krijgen!?

Links