Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Onirim

Praktische infoOnirim

  • Spelsoort: kaartspel
  • Spelduur: 15'
  • Aantal spelers: 1-2
  • Leeftijd: 10+
  • Jaar van uitgifte: 2011
  • Uitgegeven bij Z-Man games
  • Auteur: Shadi Torbey
  • Prijs: 9 €

Eerste indrukken

Voor ik Onirim in handen kreeg, had ik er al van gehoord toen ik op zoek was naar een interessant solospel. De kans om het eens uit te testen kwam dus als geroepen. Z-Man games heeft gezorgd voor een mooi metalen doosje waar de kaarten netjes in passen. Het valt op dat de kaarten - met de 'nachtmerrie'-kaart op kop - erg duister zijn: het verhaal speelt zich immers 's nachts in de droomwereld af...

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Spelmateriaal

76 speelkaarten voor het basisspel:

  • 8 droompoorten: 2x rood, 2x blauw, 2x groen, 2x bruin
  • 58 doolhofkaarten: 16x rood, 15x blauw, 14x groen, 13x bruin, met in de hoeken telkens één van de symbolen Zon, Maan, Sleutel
  • 10 droomkaarten: nachtmerries

34 kaarten voor 3 uitbreidingen:

  • 8 doelkaarten en 2 toverkaarten voor de uitbreiding 'het Boek der Stappen'
  • 12 doolhofkaarten voor de uitbreiding 'De toren'
  • 8 reliekenkaarten en 4 droomkaarten voor de uitbreiding 'Duistere voorgevoelens'

 

Korte beschrijving

Je loopt rond in een droomwereld, in een doolhof vol geheimen en fantastische oorden. Je moet de acht droompoorten vinden voor je droomtijd afgelopen is - en je voor altijd gevangen zit! 

Spelervaring

Het basisspel voor één speler

Schud de 76 kaarten en vorm een trekstapel. Laat daarnaast plaats voor de Sluimerzone en de aflegstapel. Neem de bovenste vijf kaarten op handen. Eventuele droompoorten en droomkaarten leg je in de Sluimerzone, je vult je hand verder aan tot je vijf doolhofkaarten hebt. Schud dan alle kaarten uit de Sluimerzone terug samen met de trekstapel.

Een beurt bestaat uit 3 stappen:

1) Een kaart aanleggen of een kaart afleggen op de aflegstapel

Je eerste kaart vormt de start van een lange rij doolhofkaarten, die de droomwereld waarin je ronddwaalt voorstelt. In de eerste stap van je beurt leg je telkens een doolhofkaart aan in deze rij. Er is één regel: de kaart die je legt moet in zijn hoeken een ander symbool hebben dan de voorgaande kaart.

Vorm je een doorlopende reeks van drie kaarten van dezelfde kleur, dan doorzoek je de trekstapel naar een droompoort in die kleur. Deze heb je nu ontdekt en leg je apart. Schud hierna de trekstapel en leg hem weer verdekt neer.

Kan of wil je geen kaart aanleggen, dan mag je ook een kaart afleggen op de aflegstapel. Gaat het bovendien om een kaart met het symbool Sleutel, dan mag je de bovenste vijf kaarten van de trekstapel doorzoeken. Één kaart hiervan moet je afleggen, de overige leg je in een volgorde naar keuze weer verdekt op de trekstapel.

2) Je hand aanvullen

Neem één kaart van de trekstapel. 

  • Een doolhofkaart: neem deze op handen
  • Een droompoort: heb je een kaart van dezelfde kaart met symbool Sleutel, dan kan je die afleggen om de droompoort te ontdekken en apart te leggen. Kan of wil je dit niet, dan belandt de droompoort in de Sluimerzone.
  • Een nachtmerriekaart: je krijgt de keuze uit vier mogelijkheden: een handkaart met symbool Sleutel afleggen, een eerder ontdekte droompoort in de Sluimerzone leggen, de bovenste vijf kaarten van de trekstapel afleggen (behalve droompoorten en droomkaarten: die belanden in de Sluimerzone) of al je handkaarten afleggen en vijf nieuwe kaarten nemen zoals in het begin van het spel.

Stap 2 wordt opnieuw doorlopen tot je weer vijf handkaarten hebt.

3) Schud de kaarten uit de Sluimerzone terug samen met je trekstapel.

Hierna begint de volgende beurt weer met stap 1. Het spel is ten einde wanneer je alle 8 droompoorten voor je liggen (je wint dan meteen) of wanneer je geen kaart meer van de trekstapel kan nemen (je verliest meteen).

De waardering van Koen

Hét trefwoord in dit spel is schudden. Intussen heb ik een tiental spelletjes gespeeld, de laatste vier enkel om ook eens te tellen hoeveel dat nu precies gebeurt. Het gemiddelde was 13 keer schudden per spelletje, de speelduur bedroeg steeds ongeveer 10 minuten. Ik vond de uitwerking van het spel sowieso al zwakker dan het verhaal erbij, maar het vele schudden zorgt ervoor dat ik dit niet opnieuw speel. Naar mijn gevoel kan ik dan evengoed een standaard set speelkaarten schudden. De uitbreidingen proberen gaat er niet meer van komen en mijn vrouw lastigvallen met de vraag om de coöperatieve versie voor twee personen eens uit te testen al helemaal niet. Het is duidelijk: dit is écht niet mijn spel. Op Boardgamegeek krijgt het een prima rating, maar voor mij ging het na het bewonderen van de mooie verpakking enkel bergafwaarts...

Markant detail...

De spelauteur, Shadi Torbey, is een Belg van Libanese oorsprong en kan bovenal schitterend zingen: zijn basstem bezorgde hem in 2004 een derde plaats in de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang!

Links