Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Triominos

TriominosPraktische info

  • Spelsoort: tegelspel
  • Spelduur: 30' à 60'
  • Aantal spelers: 2 tot 4 (meer kan eventueel ook)
  • Jaar van uitgifte: 1965
  • Uitgegeven bij Goliath B.V.
  • Prijs: 10 €

Eerste indrukken

Het eenvoudige concept van domino krijgt een extra hoekje... je probeert driehoekige steentje (met een cijfer tussen 0 en 5 in elke hoek) zodanig in elkaar te doen passen zodanig dat jij zo snel mogelijk al je stenen kunt afleggen en extra punten kunt scoren voor markante combinaties...

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Spelmateriaal

De doos (mijn versie heette "Triominos Deluxe") bevat:

  • 56 speelstukken
  • vier houders om je tegels op te plaatsen
  • een blad met de spelregels

Korte beschrijving

Het doel van het spel is om zo snel mogelijk een score van 400 punten te halen. Doorgaans moet je hiervoor meerdere spelrondes spelen. Je krijgt hierbij extra punten voor markante combinaties:

  • Een zeshoek opvullen: 50 punten waard
  • Een overbrugging leggen: 40 punten waard

De speler met de tegel met de hoogste drie gelijke cijfers mag beginnen - hiervoor krijg je al een bonus van 10 punten bovenop de puntenwaarde van je tegel. Heeft niemand een tegel met drie gelijke cijfers, dan mag de hoogste steen met 2 gelijke (hoogste) cijfers beginnen (maar dan zonder bonuspunten) Vanaf nu spelen we verder in wijzerzin.

De volgende speler heeft twee mogelijkheden:

  1. Ik kan wel een steen aanleggen
    • ik leg een steen aan op een plaats waar alle aangrenzende cijfers overeenkomen (meestal 2 cijfers). Ik krijg de som van de cijfers op mijn tegel als extra punten (+ bonus voor markante combinatie)
  2. Ik kan geen steen aanleggen
    • ik raap een steen op, en er worden 5 punten afgetrokken van mijn score.
    • ik kijk of ik nu kan aanleggen - zoja ga verder in scenario "ik kan wel een steen aanleggen"
    • ik kan (en moet ook, als je niet kunt spelen) in dezelfde beurtdrie stenen oprapen. (telkens -5 punten)
    • als je na de derde steen nog steeds niet kan leggen, verlies je nog eens 10 punten (in totaal dus -25)
    • zijn er geen tegels meer, dan verlies je gewoon 10 punten en gaat de beurt verder.
De spelronde eindigt van zodra iemand het laatste steentje kan afleggen. Deze krijgt 25 punten bonus plus alle punten van de tegels die achterblijven bij de andere spelers.

Spelervaring

Dit spel is vooral een spel van goed uitkijken en wat ruimtelijk inzicht. Strategie is bij dit spel mogelijk in die mate dat je voor jezelf al bepaalde combinaties kunt opbouwen - al riskeer je dat anderen een aansluiting blokkeren waardoor dit niet meer mogelijk is.

Geluk speelt in redelijk sterke mate mee: de eerste punten die uitgedeeld worden zijn puur een kwestie van geluk. Ook bij het oprapen van de juiste stenen, komt veel geluk kijken. Naarmate het spel vordert en er meer aanlegpunten ontstaan, wordt het meer een kwestie van uitkijken en puzzelen.

Er gaat nogal wat tijd in het rekenen, hiervoor heb je dus best een vlugge cijferaar. (Heb je kinderen in de lagere school? Dan is dit spel een ideaal middel om hen te doen hoofdrekenen!) Ook kunnen beurten naarmate het spel vordert lang duren, als elke speler al zijn opties wil gaan afwegen...

Dit is een ideaal gezinsspel: de geluksfactor is zodanig groot dat jong en oud gelijke kansen hebben. Toch is er een duidelijk aspect van "zélf ontdekken".

Hierbij enkele varianten zoals wij het thuis speelden:

  • in plaats van een volledig spel, enkel één spelronde spelen
  • een zandloper gebruiken om de duur van een beurt in te perken (wanneer iemand vindt dat een beurt lang genoeg geduurd heeft, kan de zandloper omgedraaid worden, en dan rest er nog één minuut)

Markant detail...

Dit spel uit 1965 won de prijs van beste spel... in 1989 (24 jaar na uitvinding!)

Van dit spel werd ook een iPhone-spel gemaakt.

 

Links