Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Vrijdag (Freitag)

Praktische infovrijdag bespreking

  • Spelsoort: kaartspel, solospel
  • Spelduur: 25'
  • Aantal spelers: 1
  • Leeftijd: 10+
  • Jaar van uitgifte: 2011
  • Uitgegeven bij 2F-Spiele (vanaf februari 2012 ook bij 999 Games)
  • Auteur: Friedemann Friese
  • Prijs: 15 à 20 €

Eerste indrukken

Augustus 2011. Ik ben op zoek naar een spel dat ik alleen kan spelen (het lukt namelijk niet altijd om iemand te vinden die meespeelt). Liefst in een compact formaat om gemakkelijk overal mee te kunnen nemen. Een aantal kaartspelletjes passeren de revue, maar ééntje springt bijzonder in het oog: Freitag van Friedemann Friese. Het deckbuilding-spel dat twee maanden later uitgegeven zal worden lijkt me wel wat. De ontwikkeling van het spel kan week na week gevolgd worden op de site van de auteur en zijn uitgeverij, en voor ik het door heb ben ik dan ook een wekelijkse bezoeker van www.2f-spiele.de. Wanneer Jan na Spiel 2011 verkondigt dat hij een recensie-exemplaar te pakken heeft, kan ik amper wachten om het uit te proberen, ook al is het nog in het Duits...

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

SpelmateriaalFreitag

  • 3 level-kaarten (groen, geel en rood)
  • 59 gevechtskaarten:
    • 18 Robinson-startkaarten
    • 11 stuntel-kaarten
    • 30 gevaren- / ervarings-kaarten
  • 10 piratenkaarten
  • 22 levenspunten
  • 3 aflegtegels

Korte beschrijving

Je bent Vrijdag en brengt je dagen door op een eenzaam eiland, tot je rust verstoord wordt wanneer Robinson aanspoelt. Je traint Robinson zodat zijn overlevingskansen vergroten en hij op een dag het eiland weer kan verlaten. Wanneer Robinson uiteindelijk twee piratenschepen verslaat, kan hij het eiland verlaten en keert jouw geliefde rust terug.

Spelervaring

Het spel

De drie aflegtegels krijgen hun plaats op tafel. De gevechtskaarten worden per soort geschud en op deze aflegtegels gelegd. Er worden twee piratenkaarten getrokken, deze zijn de tegenstanders voor de eindstrijd. 20 levenspunten worden in Robinsons voorraad gelegd, de overige 2 vormen de reserve.

Het spel vangt aan in het groene level. Elke ronde hierin bestaat uit 3 stappen:

Twee gevarenkaarten blikken.

  • Draai de bovenste twee kaarten van de gevarenstapel om en kies één gevaar om te bekampen. Het andere gevaar komt op de gevarenaflegstapel.

Tegen het gevaar strijden.

  • Om een gevaar te verslaan heeft Robinson gevechtskaarten nodig waarvan de totale sterkte evenveel of meer bedraagt dan die van de gekozen gevarenkaart.
  • De sterkte van de gevechtskaarten ligt vast per kaart en wordt aangeduid door een zwart cijfer op de kaart. De sterkte van de gevarenkaart varieert per level: waar in het eerste, groene level de gevaren nog vrij onschuldig zijn, zal Robinson in het gele en vooral het rode level alles uit de kast moeten halen om ze te verslaan.
  • Een wit cijfer op de gevarenkaart duidt aan hoeveel gevechtskaarten gratis geblikt mogen worden om het gevaar te bevechten. Wanneer je meer gevechtskaarten wil gebruiken, kost dit levenspunten.
  • Gelukkig kan Robinson tijdens het gevecht beroep doen op de speciale eigenschappen van de gevechtskaarten. Voorbeelden hiervan zijn het krijgen van extra gratis gevechtskaarten, het ruilen van kaarten of het verdubbelen van de sterkte van een kaart naar keuze.

Het resultaat van de strijd.

  • Werd het gevaar overwonnen? Robinson heeft ervaring opgedaan, de gevarenkaart wordt nu een gevechtskaart. Ze wordt samen met de gebruikte kaarten uit het voorbije gevecht op de gevechtsaflegstapel gelegd.
  • Werd het gevaar niet overwonnen? Dan komen de gebruikte gevechtskaarten wel op de gevechtsaflegstapel, maar de gevarenkaart gaat terug naar de gevarenaflegstapel. Het tekort aan sterkte dient bovendien betaald te worden in levenspunten. Keerzijde van de medaille: in ruil hiervoor mag je ook een aantal gebruikte kaarten uit dit gevecht vernietigen. Dit is de manier om van je slechtere kaarten af te raken en het is dan ook nodig om een evenwicht te bekomen tussen gewonnen en verloren gevechten!
  • Hierna kan een nieuwe ronde beginnen met het blikken van de twee volgende gevarenkaarten.
De stuntel-kaarten komen in het spel zodra je door je stapel gevechtskaarten heen bent. Aan de gevechtsaflegstapel wordt één stuntel-kaart toegevoegd. Na ze te schudden vormt dit de nieuwe trekstapel gevechtskaarten. De stuntel-kaarten zijn handicaps: wanneer ze omgedraaid worden zorgen negatieve sterktepunten en belemmerende speciale eigenschappen ervoor dat Robinson tegengewerkt wordt in zijn strijd tegen het gevaar.
 
Wanneer de stapel gevarenkaarten op raakt, komt Robinson in het volgende level terecht. De gevarenaflegstapel wordt geschud en vormt opnieuw een trekstapel. De rondes verlopen precies hetzelfde als in het vorige level, maar opgepast: de gevaren zijn in één klap heel wat sterker geworden!
 
Nadat de stapel gevarenkaarten voor de derde keer doorlopen is (aan het einde van het rode level dus), volgt de eindstrijd. De twee piratenkaarten worden één voor één bestreden, op dezelfde manier als dat hiervoor bij de gevarenkaarten gebeurde. Wanneer Robinson beide piraten kan verslaan, heb je het spel gewonnen!

Het spel winnen kan dus enkel door de levels groen, geel en rood te doorlopen en aan het einde de piraten te verslaan. Het spel verliezen kan echter op elk moment: zodra je door je levenspunten heen bent, verlies je. Nul levenspunten hebben is nog in orde, maar zodra je er dan nog één extra moet afgeven is het spel voorbij.
Mijn waardering

Mijn verwachtingen waren hoog gespannen voor ik dit spel speelde, maar ze werden ingelost en zelfs nog overtroffen. Vrijdag is ontspannend, spannend en zelfs een beetje verslavend. Je balanceert tijdens het spelen dikwijls op de rand van de dood en als je verliest wens je dat je toch maar die paar nodige levenspuntjes extra had gehad. Na een aantal spelletjes begin je enkele strategieën te bedenken waarmee je stilaan meer begint te winnen, maar voor de gevorderde spelers zijn er dan de bijkomende moeilijkheidsgraden die Friedemann Friese voorzien heeft: met enkele kleine aanpassingen (een extra kaart, twee levenspunten minder) wordt het weer een strijd op het scherp van de snee.

Voor wie 15 euro en een stukje tafeloppervlak van 50 x 50 cm op overschot heeft, is dit een aanrader!

Markant detail...

Friedemann Friese heeft wat met de letter F: bijna al zijn spellen hebben een naam die begint met een F, in het Duits althans. En het gaat verder: nu is hij bezig met het Freitag-project, waarbij hij enkel op 'freitag' aan de ontwikkeling van de spellen werkt. Na 'Schwarzer Freitag' is dit spel het tweede dat uit dit project voortkomt.

Links