Spelcarrousel

Spellenclub Vilvoorde

Waarschuwing
  • EU e-Privacy Richtlijn

    Deze website maakt gebruik van cookies voor het beheer van authenticatie, navigatie en andere functionaliteit. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord dat cookies op je toestel geplaatst worden.

    Toon documenten over e-Privacy Richtlijn

    Je hebt Cookies geweigerd. Deze beslissing kan ongedaan gemaakt worden.

Zombie in my pocket

Praktische infozombieinmypocket_bespreking

  • Spelsoort: kaartspel, coöperatief spel
  • Spelduur: 5' à 20'
  • Aantal spelers: 1-8
  • Leeftijd: 11+
  • Jaar van uitgifte: 2010
  • Uitgegeven bij Cambridge Games Factory
  • Auteur: Jeremiah Lee
  • Prijs: 12 €

Eerste indrukken

Joepie, eindelijk is Zombie in my Pocket er ook voor meerdere slachtoffers! Dit spel is begonnen in een gratis afdrukbare soloversie en ik heb het zelf op die manier al eerder gespeeld. Het bloed en de griezels spatten er van af in deze professionele uitvoering. Rrraaahh, me eat brains!

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.33 (3 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.67 (3 Votes) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.67 (3 Votes)

SpelmateriaalZombieinmypocket

  • 16 locatietegels (8 binnen en 8 buiten)
  • 9 gebeurteniskaarten
  • 9 voorwerpkaarten
  • 8 vecht- en 8 vluchtkaarten
  • 1 pion
  • 8 dobbelstenen
  • 1 rode steen
  • 4 brandstofjetons
  • 1 vervloekte totem
  • 1 leiderskaart

Korte beschrijving

Samen met een groep vreemdelingen heb je als doel de vloek van de vervloekte totem op te heffen. Die moet je vinden in het huis en vernietigen door hem op het kerkhof in de tuin te begraven onder het uitspreken van de duivelse bezwering voor het te laat is...

Spelervaring

Het spelverloop

Om te winnen moet je de totem vinden in de totemkamer en begraven op het kerkhof in de tuin, en de duivelse bezwering terugvinden op één van de twee mogelijke locaties. Maar doe het vóór middernacht, anders is het te laat... De spelers starten in de inkomhal om 9u (zoals met de rode steen aangeduid wordt op de tijdlijn).

Het initiële speelveld wordt gevormd door één enkele kaart: de inkomhal. Hierop staat de pion die de groep zombiestrijders voorstelt. De overige locatietegels worden in twee stapels gelegd: een eerste met de binnenlocaties, een tweede met de buitenlocaties. De patio wordt apart gehouden. Ook de gebeurteniskaarten vormen een gedekte stapel. Elke speler krijgt een dobbelsteen om zijn levenspunten aan te duiden; het startaantal hiervan wordt bepaald aan de hand van het aantal spelers. Iedereen krijgt ook een vechtkaart en een vluchtkaart. De grootste speler wordt geacht het beste zombies te kunnen bestrijden, hij wordt de leider in de eerste beurt.

De leider bepaalt wat er in een beurt gebeurt:

  • Schuilen: iedereen wint een levenspunt. De bovenste gebeurteniskaart wordt omgedraaid, maar niet uitgevoerd.
  • Verkennen: ga naar een aanliggende kamer of naar een leeg veld en leg daarop een nieuwe locatietegel. De enige uitgang is via de eetkamer, dus tot je deze gevonden hebt worden enkel de binnenlocaties gebruikt. Wanneer je vanuit de eetkamer naar buiten gaat, kom je terecht in de patio. Hierna worden voor verplaatsingen in de tuin de buitenlocaties gebruikt. Na elke verplaatsing wordt de bovenste gebeurteniskaart omgedraaid en uitgevoerd.
  • Locatie-actie: op sommige locaties kan een speciale actie uitgevoerd worden. Afhankelijk van de locatie is dit de optie om te zoeken naar een item (dat je een voordeel biedt in de strijd), te zoeken naar de totem of het begraven van de totem. Hierbij wordt steeds één gebeurteniskaart omgedraaid. Bij het zoeken naar een item wordt de gebeurtenis niet uitgevoerd, in de andere gevallen wel.

Na de beurt wordt de volgende speler de leider.

De gebeurtenissen

Het belangrijkste deel van het spel bestaat uit de gebeurtenissen. In elke beurt wordt er een gebeurteniskaart omgedraaid. Nadat de 9 gebeurteniskaarten opgebruikt zijn, wordt de rode steen op de tijdslijn een uur verplaatst, de gebeurteniskaarten worden geschud en opnieuw verdekt neergelegd. Om middernacht is alles verloren, dit betekent dus dat je maximaal 27 beurten hebt! 

Welke zijn nu de gebeurtenissen die je kan tegenkomen?

  • Winst of verlies van een levenspunt
  • Aanwezigheid van een item aanvoelen: de leider kiest of jullie al dan niet zoeken naar een item (waarbij één gebeurteniskaart wordt omgedraaid, maar niet uitgevoerd).
  • Zombie-aanval: iedere speler kiest of hij vecht of vlucht. Wanneer alle spelers vluchten, verliest iedereen een levenspunt en wordt de pion een tegel teruggeplaatst. Wanneer er minstens één speler vecht, blijft de pion staan. De gevechtspunten van de vechters worden samengeteld (één punt per vechter + bonuspunten verkregen dankzij items). Het totale aantal levenspunten dat de groep verliest bij het gevecht tegen de zombies, is gelijk aan het aantal aanvallende zombies min het aantal gevechtspunten van de groep. De leider in deze beurt verdeelt de opgelopen schade zo eerlijk mogelijk onder de vechters.
Mijn waardering

In de soloversie kon ik dit spel echt waarderen. Waarom lukte het dan niet met twee spelers? Een verklaring zou kunnen zijn dat je je fantasie veel meer gebruikt en je meer in het verhaal kan inleven bij een spel alleen. Om een correct oordeel te vellen zou ik Zombie in my Pocket eens moeten spelen met een grotere groep spelers, maar mijn verwachting is alleszins dat vanaf een vijftal spelers het effect van de vecht- en vluchtkaarten begint te spelen en dit het spel ten goede zal komen. Met z'n tweeën was dit niet meer dan een saaie opeenvolging van draai-een-kaart-en-versla-de-zombies. Een beetje een teleurstelling dus, hoewel ik zeker af en toe nog eens een solospel zal spelen...

Markant detail...

De oorspronkelijke versie van dit spel is succesvol als gratis afdrukbare solovariant. Een aanrader. Mijn versie van 4 x 6 cm is steeds terug te vinden in my pocket!

Links