Praktische info
- Boek
- Jaar van uitgifte: 2010
- Uitgegeven bij Uitgeverij Elikser B.V.
- Auteur: Jan Willem Rozema
- Prijs: ... €
Eerste indrukken
Normaal gezien schrijf ik recensies van spellen. Maar nu kreeg ik een aanvraag om dit boek 'Begin bij start!' te recenseren. Waarom niet dacht ik bij mezelf. Het gaat over spellen dus dat zal wel vlot lopen. Het idee is mij trouwens genegen want natuurlijk droom ook ik ervan ooit mijn eigen spel(len) te kunnen uitgeven. En wie droomt er niet van successen zoals Kolonisten van Catan, Monopoly en andere klassiekers? 'Van spelidee tot succesvol spel' lees ik op de cover, maar laat ons duidelijk zijn: het creatieve proces van het ontwikkelen van een nieuw spel laat de auteur van het boek aan jou over. Maar als je een goed spelidee hebt en je weet niet waar eerst beginnen dan is dit boek iets voor u.
Waardering
Originaliteit | Visuele afwerking | Speelplezier |
{extravote 1} | {extravote 2} | {extravote 3} |
Korte beschrijving
Inhoud
Deel I: Een eerste kijkje in de keuken
- Enkele succesvolle spellen: Monopoly, Kolonisten van Catan, Memory, Rummicub,
Magic: The Gathering en Pokémon - Interview met een spelauteur
- Interview met een spellenuitgever
Deel II: Waarom mensen spelletjes spelen
- Motieven
- De consument
- Trends
- Marktontwikkelingen
- Technologische ontwikkelingen
Deel III: Aan de slag!
- Een nieuw spel
- Werk het uit!
- Bescherm je intellectuele eigendom
- Op pad om te presenteren
Deel IV: Wat doet die uitgever eigenlijk?
- Productontwikkeling
- Productie
- Dozen schuiven
- Nieuw in de winkel
- reclame en promotie
Deel V: Kan ik dat niet zelf?
- Ik wil het zelf doen, omdat ...
- de uitdagingen
- Zo zal het ongeveer gaan
Deel VI: De Gouden Gids van de spellenindustrie
- Uitgevers
- Fabricanten
- Distributeurs
- Spellenwinkels
- Spellenvereningingen
- Interessante websites
- Beurzen
- Prijzen
Mijn waardering
Vanaf de eerste bladzijde is de toon gezet: "Een goed spel verkoopt niet ... Een goed product wel!". Een keiharde confrontatie voor allen die denken ooit het beste spel te willen ontwikkelen. Uiteindelijk moet je het spel nog op de markt brengen en dan gaat het om veel meer dan het spel alleen. Dit boek is een goede gids om je te leiden op een weg van vele hindernissen en gevaren met als uiteindelijke doel, je spel op de markt brengen. Ik weet één ding zeker, als ik ooit begin aan mijn eigen spel dan neem ik alvast het boek 'Begin bij start! nog eens ter hand ...
In deel I neemt de auteur ons mee naar enkele successpellen zoals Monopoly, Kolonisten van Catan en enkele andere. Het is verrassend te lezen dat meestal louter toeval gemaakt heeft dat een spel een succes werd. Dikwijls geloofden de uitgevers niet in het spel en zijn auteur. Maar ik ben er zeker van, in menig geval zal die er achteraf wel heel veel spijt van gehad hebben. Dit hoofdstuk leert mij nog meer dat de tijdgeest bepalend kan zijn voor een spel. Deel I is heel verhelderend, en alhoewel ik geen fan ben van de meeste spellen die hier geciteerd worden, toch leer ik heel wat bij. De interviews met de auteur en de uitgever lezen heel vlot en zijn to the point geschreven.
Aan deel II is blijkbaar heel wat onderzoek vooraf gegaan. En toch zijn de meeste items belangrijk als je een spel op de markt wilt brengen. Waarom spelen mensen spellen? Waar kopen ze hun spellen en hoeveel geld willen zij ervoor uitgeven? Welke soorten spellen doen het goed en hoe lang mag een spel duren? Allemaal en nog veel meer vragen die je helpen om een duidelijk beeld te krijgen van het totale plaatje. Toch wel handige weetjes als je er zelf wilt aan beginnen.
In deel III ga je echt aan de slag. Hoe kom je tot een nieuw spel, hoe werk je het verder uit en vooral hoe ga je je spel presenteren. De tussenkomsten van de auteurs en de uitgevers zijn hier heel verhelderend. De 10 criteria voor een goed spel van spelauteur Wolfgang Kramer zal ik zeker nog gebruiken wanneer ik mijn volgende recensie schrijf. Maar bij de royalty percentages voor beginnende spelauteurs kom ik terug met beide voetjes op de grond. Weinigen zullen rijk worden van het ontwerpen van spellen.
Deel IV vind ik wel wat zakelijk. Een opsomming van de verschillende stappen die een nieuw spel ondergaat, gelukkig af en toe voorzien van tussenkomsten door de betrokkenen die het geheel nog aangenaam leesbaar maken. Een rekensommetje leert mij dat bij de zeven geciteerde spellenuitgevers samen jaarlijks zo'n spellen 2000 à 4000 nieuwe spellen of spelideeën worden aangeboden. De kunst is dus om jouw spel(d) te laten opvallen in de hooiberg.
In deel V leer je hoe je zelf als uitgever aan de slag kan gaan. Heel nuttige lectuur, want de ondertoon is duidelijk: bezint eer je begint...
Deel VI: de Gouden Gids is een nuttige aanvulling op het boek. Maar riskeert vooral om toch relatief snel gedateerd te zijn.
Besluit: Begin bij start! is een heel vlot en gemakkelijk leesbaar boek. Er is voldoende 'lucht' in het boek zodat je niet op elke bladzijde overdonderd wordt door op elkaar gedrongen letters. Ik had misschien graag nog wat meer illustraties gezien, tenslotte is de spellenwereld toch een heel visuele wereld. De auteur weet blijkbaar van wanten, en hoewel ik hem niet ken denk ik dat hij heel wat ervaring heeft in de wereld van het gezelschapsspel maar zeker zoveel in de wereld van uitgevers, fabrikanten, enzovoort. Het boek werd heel goed gestructureerd en waar nodig ondersteund door ervaringen, voorbeelden, citaten van ervaringsdeskundigen, waardoor het begrijpbaar overkomt.
Links
- Website van de auteur: Jan Willem Rozema
- Website van de uitgever: Uitgeverij Elikser B.V.