Praktische info
- Spelsoort: Kaartspel
- Spelduur: 60'
- Aantal spelers: 2-5
- Leeftijd: 12+
- Jaar van uitgifte: 2005
- Uitgegeven bij Cambridge Game Factory
- Auteur: Carl Chudyk
- Prijs: 22,5 $
Eerste indrukken
Wanneer ik het doosje van Glory to Rome in handen krijg schrik ik toch even. Is dit alles? Dit is zeker niet wat wij gewoon zijn in spellenland. Het doorschijnend doosje ziet er niet al te stevig uit en ik durf mij niet voorstellen hoe dit doosje er uit zal zien naar een jaartje of twee. Toch weet ik uit de ranking van Boardgamegeek dat ik hier waarschijnlijk een groot spel in handen heb. Ik kan niet zeggen dat ik toch met enig voorbehoud aan dit spel begin. Wij zullen zien?
Waardering
Originaliteit | Visuele afwerking | Speelplezier |
{extravote 1} | {extravote 2} | {extravote 3} |
Spelmateriaal
- 144 Order kaarten (40 verschillende types)
- 36 Site kaarten (funderingen om gebouwen op te bouwen)
- 6 Jack kaarten (soort joker)
- 1 Leader kaart
- 6 Merchant bonus kaarten
- 5 Kampkaarten (1 per speler)
- 1 Rome Demands kaart
Korte beschrijving
Het jaar 64 na Christus - het is onrustig in Rome - de stad is door een brand helemaal verwoest. Keizer Nero spoed zich terug naar Rome om te beginnen met de wederopbouw van de stad. De keizer verwacht je hulp in zijn historische inspanning om 'The Glory to Rome' te herstellen.
In Glory to Rome speel je een jonge patriciër die hoopt om veel macht en rijkdom te verwerven (overwinningspunten) door te helpen om Rome weder op te bouwen. Het doel van het spel is om rijkdom en macht te verwerven zowel door het bouwen van nieuwe gebouwen voor keizer Nero als door de verkoop van bouwmaterialen.
Spelervaring
- Kampkaarten: is eigenlijk het individuele speelbord per speler. Op deze kaart staan de verschillende actiemogelijkheden beschreven
Zij organiseert:- uw klanten (clientele)
- materialen (stockpile)
- invloed bij (influence)
- verkochte materialen (vault)
- Order kaarten: omvatten 5 verschillende functies:
- Foudation name: de naam van het gebouw, de kleur van de kaart geeft het soort fundering aan waarop je de bouw kan starten
- Role: de omschrijving van het soort klant (Clientele) dat je kan verkrijgen: Patron, Labor, Architect, Craftsman, Legionary en Merchant
- Value: duidt aan hoeveel materialen je nodig hebt om het gebouw te bouwen en hoeveel het materiaal waard is als je het verkoopt
- Material: het soort materiaal: Wood (bruin), Concrete (grijs), Rubble (geel), Brick (rood) , Marble (purper) en Stone (blauw)
- Function: speciale functie die je bekomt bij de afwerking van een gebouw
- Site kaarten: voor elke materiaal zijn er sitekaarten, zij doen dienst als fundering voor de bouw van een gebouw en bepalen ook de hoeveelheid materialen die noidig zijn om een gebouw af te werken. Er zijn 6 sitekaarten per kleur: 1 per speler Inside Rome en de rest Outside Rome.
- Jack kaarten (6 stuks): mogen ingezet worden voor alle rollen
- Leader kaart: bepaalt wie de startspeler is in de beurt
- Merchant bonus: op het einde van het spel krijgt de spler met de meeste verkochte materialen van een soort een bonuskaart van 3 overwinningspunten
Het spelverloop
- De leader kan kiezen uit twee opties:
- "Tink": hij mag onmiddellijk zijn hand aanvullen tot 5 kaarten of wanneer hij al 5 kaarten in zijn bezit heeft 1 kaart nemen van de trekstapel
- "Lead": hij speelt een orderkaart en legt die in zijn kamp. Hij bepaalt zo welke rol er in die beurt moet gespeeld worden
- Wanneer de Leader "Leads" dan mogen de spelers in klokwijzerszin kiezen uit:
- "Tink" en de hand aanvullen (zie hierboven)
- "Follow": dezelde kaartkleur speler als de Leader
- Wanneer alle spelers hun beslissing hebben genomen mag de Leader één actie uitvoeren voor de rol die hij gekozen heeft, plus nog een bijkomende actie voor elke klant (Clientele) van dezelfde rol dat hij in zijn kamp heeft
- In wijzerszin mogen de spelers die "Follow" gespeeld hebben een actie doen, plus nog een actie voor elke klant in hun bezit. De spelers die kozen voor "Think" mogen enkel acties doen voor de klanten in hun bezit
- Als alle spelers hun acties hebben beeindigd worden de orderkaarten op het kamp in de Pool (het midden van de tafel) gelegd en de volgende speler wordt Leader
De verschillende rollen
- Hire client (paars): je speelt een Patron actie door een kaart (klant) naar keuze uit de Pool in je Clientele te brengen. Opgelet: het maximum aantal klanten wordt bepaald door je invloed (Influence)
- Gathering matirials: je speelt een Labor om een kaart (materiaal) naar keuze uit de pool in je Stockpile te leggen.
- Building structures:
- Architect: je speelt een architect om ofwel een nieuw gebouw (uit je hand) te starten op een nieuwe fundering (side kaart) of om een opgestarte bouw verder af te werken door materiaal uit je Stockpile toe te voegen aan de fundering
- Craftsman: idem als bij de Architect maar nu moet je materiaal uit je handkaarten gebruiken
- Demand matirials: je speelt een Legionary om materialen op te eisen van de pool en van je tegenspelers
- Sell material: je speelt een Merchant om materiaal uit je stockpile te verkopen en in je vault onder te brengen.
Einde van het spel
- Als de laatste kaart van de trekstapel wordt genomen
- Als de laatste side kaart Inside Rome wordt gelegd (dit gebouw zal niet meer afgewerkt geraken)
- Als de Catacomb is afgewerkt
- Als een speler het Forum heeft afgewerkt en van elk type klant er minstens één heeft
- Als de andere spelers zich overgeven
Scores en winnen
- je ontvangt een overwinningspunt voor:
- 1 punt voor elke Influence
- het totaal aantal punten in de Vault
- 3 overwinningspunten voor elke Merchand bonuskaart
- Sommige functies op afgewerkte gebouwen leveren overwiningspunten op
- De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel en mag zich de beste, rijkste en invloedrijkste Patriciër noemen van Rome
Mijn waardering
Markant detail...
Hoewel de keizer Nero niet in de stad was en veel deed om het leed te verzachten en de wederopbouw ter hand te nemen, deden (waarschijnlijk valse) geruchten de ronde dat hij zelf tot de brand opdracht had gegeven - vanwege het mooie schouwspel, of om plaats te maken voor een groot paleis. Ook deed het verhaal de ronde dat Nero tijdens de brand een gedicht over het brandende Troje aan het voordragen was op het balkon van zijn paleis. Deze geruchten kwamen onder andere tot stand doordat hij op het vrijgekomen terrein een fabelachtig paleis, de Domus Aurea, liet bouwen. Hij wentelde de verdenking van hemzelf af door de christenen de schuld te geven van de grote brand
Links
- Website van Cambridge Games Factory
- Bespreking op Boardgamegeek