Praktische info
- Spelsoort: bordspel
- Spelduur: 15 min
- Aantal spelers: 2-4
- Leeftijd: vanaf 4 jaar
- Jaar van uitgifte: 2011
- Uitgegeven bij Drei Magier Spiele
- Auteur: Klaus Kreowski
Eerste indrukken
Ik herken meteen de prettige tekeningen op de speldoos van de Heksentoren (zo noemt het spel in het Nederlands). De leuke figuurtjes van Rolf Vogt zijn typerend voor de spellen van Drei Magier Spiele zoals De Spokentrap, Geistermuhle, Flashengeist, enz ... De geciteerde spellen konden mij, maar zeker ook de kleinkinderen bekoren. Dus voor dit spel zet ik terug mijn kinderbril op en nodig de kleinzonen uit voor een ultieme test...
Waardering
Originaliteit | Visuele afwerking | Speelplezier |
{extravote 1} | {extravote 2} | {extravote 3} |
Spelmateriaal
- 1 spelbord
- 4 pionnen met geïntegreerde metalen chip
- 1 heksenbezem met magneet
- 1 dobbelsteen
- spelhandleiding
Korte beschrijving
Kleine heksen mogen normaal niet zonder begeleiding met de heksenbezem vliegen. Toch proberen ze dat stilletjes ... Maar wat is dat? Vaak weigert de bezem dienst, en wil hij ze gewoon niet meenemen! Het geheim: elke pion heeft twee kanten, maar één daarvan wordt door de bezem aangetrokken. Alleen met wie de juiste kant naar boven ligt kan met deze bezem vliegen! let er dus goed op welke kant van uw pion naar boven ligt.
Wie als eerste met zijn of haar pion het doelveld (de toverbal bovenaan de trap) bereikt, heeft het heksenrennen gewonnen!
Spelervaring
Het spel opzetten
Spelverloop
- Heb je een cijfer gegooid? Je mag dan het gegooide aantal ogen vooruit.
- Heb je een bezem gegooid? Neem dan de bezem en houdt hem boven de pion, als die wordt aangetrokken dan mag je de pion verplaatsen naar het volgende bezemveld op het spelbord. Als de pion niet wordt aangetrokken dan blijft hij gewoon liggen.
- Heb je een cijfer met een draaien-symbool gegooid? Zet je pion het geworpen aantal ogen vooruit en draai een pion om (die van jezelf of van een speler naar keuze).
Mijn waardering
Markant detail...
De beeldvorming van heksen en vliegende bezems dateert van na 1400. De heksen zouden in groten getale naar de heksensabbatten gaan om met de duivel te dansen en met hem geslachtsgemeenschap te hebben. Als de plaats van de sabbat ver weg was, zouden zij er op bezems naar toe vliegen. Daartoe gebruikten zij heksenzalf of vliegzalf. Deze zou gemaakt zijn van onder andere de gekookte ledematen van ongedoopte eerstgeboren baby's.
Links
- Website van de spellenfabrikant: Drei Magier Spiele
- Bespreking op Boardgamegeek