Praktische info
- Spelsoort: Bordspel
- Spelduur: 45' à 60'
- Aantal spelers: 2-5
- Leeftijd: 8+
- Jaar van uitgifte: 2010
- Uitgegeven bij The Game Master (originele versie: eggertspiele)
- Auteur: Stefan Feld
- Prijs: 24,95 €
Eerste indrukken
Mijn eerste indruk kreeg ik toen ik tijdens onze spellenavond erbij geroepen werd om mee te spelen. Op tafel lagen enkele stapeltjes kaarten en een eenvoudig spelbordje waar ik niet meteen wild van was. Maar dat was buiten enkele van mijn medespelers gerekend. Zij hadden het spel al eens gespeeld en hun enthousiasme toonde aan dat ik zeker niet op die eerste indruk af mocht gaan...
Waardering
Originaliteit | Visuele afwerking | Speelplezier |
{extravote 1} | {extravote 2} | {extravote 3} |
Spelmateriaal
- 1 spelbord
- 5 koopmanshuizen
- 20 koopmannen (4 per spelerskleur)
- 54 handelskaarten (winter, lente, zomer, herfst en 4e Brand)
- 45 goederenblokjes (koffie, thee, specerijen, rubber en stof) in een stoffen buidel
- 25 munten
- 1 startspelersmunt
Korte beschrijving
In het havengebied komen en gaan de schepen om hun goederen te verhandelen. Via een vlot biedsysteem proberen de spelers elkaar de loef af te steken. Wie zijn invloed het meest laat gelden en zijn geld het beste investeert, leidt het machtigste Koopmanshuis!
Spelervaring
De voorbereiding
Geen tijd te verliezen: er dient al meteen geïnvesteerd te worden! De enige voorbereidingen die getroffen moeten worden zijn het klaarleggen van het spelbord, de munten en de buidel met goederenblokjes, en het sorteren van de handelskaarten op seizoen. Alle spelers krijgen 4 koopmannen, waarvan ze er één op de startpositie zetten.
Het spel
Elke spelronde bestaat uit 5 fasen. In de eerste fase worden er handelskaarten omgedraaid op het spelbord en alzo aan de spelers aangeboden.
- Schepen leveren goederen, waarin je als koopman misschien geïnteresseerd bent.
- Eindspelkaarten: sommige kaarten leveren punten op aan het eind van het spel, afhankelijk van de investeringen die je hebt gedaan. Erg belangrijk hierbij lijken de Contracten, waarbij je aan het einde van het spel de juiste goederen verzameld moet hebben.
- Rondekaarten: de Handelaar en de Bank kunnen extra inkomsten opleveren aan het einde van elke spelronde.
- Brandkaarten: wanneer er zo eentje omgedraaid wordt, breekt er een brand uit in de koopmanshuizen. Meteen zien de spelers het resultaat van hun investeringen groeien of inkrimpen.
- Brandweermankaarten: de enige investering om goed uit een brand te komen.
- De Pakhuiskaart: de manier om extra goederen op te kunnen slaan, zodat ze misschien later in het spel nog van pas komen.
In de tweede fase wordt er op de handelskaarten geboden. Dit gebeurt door koopmannen bij de handelskaarten te plaatsen, waarbij de speler met de startspelersmunt begint. Om de beurt plaatsen de spelers een koopman op de laagste vrije positie bij een handelskaart, tot iedere speler zijn 3 koopmannen heeft ingezet.
In de derde fase worden de handelskaarten aangeschaft. De kaarten worden van links naar rechts verhandeld. De speler die zijn koopman op de laagste positie bij de handelskaart heeft staan, bepaalt of hij ze wil kopen of niet. Daarbij is de prijs voor een kaart gelijk aan het aantal koopmannen die er boven de kaart staan. Als de speler de kaart niet meer wil of kan kopen, neemt hij zijn koopman terug. De prijs van de handelskaart zakt met 1 muntstuk, waarop de eerstvolgende koopman in de rij nu de keuze krijgt om ze aan te kopen.
Wie heeft geïnvesteerd in goederenschepen, kan in de vierde fase de bijhorende goederenblokjes verwerken. Contracten kunnen in deze fase verder vervuld worden of goederenblokjes kunnen verkocht worden.
In de vijfde en laatste fase ontvangen alle spelers 1 muntstuk. Wie in deze spelronde geen handelskaart heeft gekocht krijgt nog 1 extra muntstuk. De startspelersmunt wordt naar links doorgegeven en de volgende ronde begint.
Het spel eindigt wanneer de 4e Brandkaart - die aan de aanvang van het spel al helemaal onderaan de stapel werd gelegd - wordt omgedraaid. Deze laatste brand wordt nog geblust, waarna wordt geteld hoeveel punten de investeringen van elke speler nog opleveren. De speler met de meeste punten wint het spel.
Mijn waardering
Zo zie je maar dat je niet altijd op eerste indrukken moet afgaan. 'Waar voor je geld!' is de ondertitel van het spel en dat is ook meteen wat je hiermee krijgt. Zoals bij vele spellen is het de eerste keer nog wat aftasten natuurlijk. Voor mezelf was de grootste valkuil hierbij de overschatting van het aantal handelskaarten: vanaf de lente moet je bvb. niet meer op een pakhuis wachten, er zit zo maar één kaart in het spel en die moet je 's winters al binnenhalen. De spelregels worden snel uitgelegd, de spelrondes worden erg vlot doorlopen en bij ons was er aan het slot nog een verrassende winnaar. Er zat één speler aan tafel die bijna alle gewenste handelskaarten wist binnen te halen en erg handig wist te investeren, maar uiteindelijk bleek hij het nog af te moeten leggen tegen enkele mooi vervulde Contracten. Samengevat: volgende keer mag je mij verwachten bij de enthousiastelingen die de anderen mee aan tafel trekken.
Markant detail...
De Duitse versie van dit spel heet 'Speicherstadt' en koopmanshuizen zouden dan ook het gelijknamige pakhuizencomplex in Hamburg moeten voorstellen. Als je een foto ziet is de gelijkenis inderdaad treffend!
Links
- Website van de spellenfabrikant: The Game Master
- Bespreking op Boardgamegeek