MorPraktische infomordimarosa

  • Spelsoort: waarnemingsspel, geheugenspel
  • Spelduur: 30'
  • Aantal spelers: 2-6
  • Leeftijd: 10+
  • Jaar van uitgifte: 2010
  • Uitgegeven bij Zoch Verlag
  • Auteur: Alessandro Zucchini
  • Prijs: 20 €

Eerste indrukken

Wanneer er een driedimensionaal spel voor me op tafel staat, kijk ik toch even vreemd op. Dit soort spellen kom ik niet zoveel tegen. Het concept lijkt simpel genoeg: aandachtig luisteren om te horen hoe de houten blokjes vallen. Maar is het zo eenvoudig als het klinkt?

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
{extravote 1} {extravote 2} {extravote 3}

Spelmateriaal

  • 1 hotel met 8 verdiepingen
  • 2 rode blokjes (slachtoffers)
  • 120 blokjes in 6 kleuren (sporen van de misdaad)
  • 1 notitieboekje

Korte beschrijving

Op een nacht worden een in hotel Arosa twee moorden gepleegd. Niemand heeft wat gezien, maar er is een overvloed aan sporen verspreid over de verdiepingen. Op zoek naar de dader proberen de spelers de verdenking op andere spelers te laten vallen en de eigen sporen uit te wissen.

Spelervaring

Het spel

De acht verdiepingen van het hotel worden opgebouwd. Dan worden de twee rode blokjes via de schoorsteen in het hotel gedropt. Per spelerskleur worden er ook twee blokjes gedropt. Alle spelers luisteren aandachtig tot op welke verdieping deze blokjes vallen, want dat wordt belangrijk in het verdere verloop van het spel.

Tijdens het eerste spelgedeelte wordt er gezocht naar de slachtoffers. De spelers kruipen om beurt in de huid van de inspecteur en onderzoeken de verdieping waarvan ze denken dat er een moord is gepleegd. Dat doen ze door de bovenliggende verdiepingen van het hotel op te heffen. Er zijn twee mogelijkheden:

  • Er bevindt zich een rood blokje (slachtoffer) op de verdieping. Dit blokje wordt op de overeenkomstige verdieping op het notitieboekje gelegd. Eventuele andere blokjes (sporen van de misdaad) die op de verdieping lagen worden opnieuw via de schoorsteen in het hotel gedropt. Voor elk van deze blokjes wordt er ook een blokje van dezelfde kleur op de overeenkomstige verdieping op het notitieboekje gelegd.
  • Er bevindt zich geen rood blokje op de verdieping. De inspecteur heeft slecht werk geleverd. Naast de blokjes die op de verdieping lagen wordt er tevens één extra blokje van de eigen kleur via de schoorsteen in het hotel gedropt.

Nadat beide slachtoffers gevonden zijn, gaat het tweede spelgedeelte van start. Hierin worden de sporen onderzocht. De spelers kruipen opnieuw om beurt in de huid van de inspecteur en voeren een sporenonderzoek uit op een verdieping. De speler heeft de keuze uit twee opties:

  • Hij noemt de namen van spelers die hij verdenkt. Elk blokje van een speler dat zich op de onderzochte verdieping bevindt, zorgt voor verdenking van die speler. Voor elk van deze blokjes wordt er ook een blokje van dezelfde kleur op de overeenkomstige verdieping op het notitieboekje gelegd.
  • Hij schuift de verdenking van zich af. Elk eigen blokje op de onderzochte verdieping, zorgt ervoor dat de verdenking een beetje van zich afgeschoven wordt. Voor elk van deze blokjes wordt er ook een eigen blokje van de overeenkomstige verdieping op het notitieboekje weggenomen.

Ook in dit tweede spelgedeelte worden de blokjes van de onderzochte verdieping via de schoorsteen opnieuw in het hotel gedropt. Wanneer er van één of meerdere genoemde kleuren geen blokje op de onderzochte verdieping voorkomt, is er slecht werk geleverd en dient de speler per verkeerde kleur één extra blokje van de eigen kleur via de schoorsteen in het hotel te droppen.

Het spel is ten einde wanneer een speler geen blokjes meer op handen heeft of wanneer er op het notitieboekje tien blokjes van één kleur liggen. Dan gebeurt de eindtelling: elk blokje op het notitieboekje is punten waard - 3 op de verdieping(en) van de moord, 2 op de verdiepingen er net boven of onder en 1 punt voor de overige verdiepingen. De speler met het meeste punten wordt veroordeeld als de moordenaar, de speler met het minste punten is de winnaar.

Mijn waardering

Mord im Arosa was een spel dat wel leuk was om te leren kennen, maar dat niet in het toplijstje thuishoort. Het concept was wel origineel en horen hoe ver de blokjes precies naar beneden vallen is moeilijker dan verwacht, maar ik vond het verhaal onvoldoende terug in het spel. Uiteindelijk bleek het toch maar te gaan om wie het beste houten blokjes hoort vallen - of het meeste geluk heeft bij het gokken daarop.

Markant detail...

In het Duitse Essen bestaat er echt een hotel Arosa, op wandelafstand van de hallen waar jaarlijks de grootste spellenbeurs ter wereld plaatsvindt. Dat kan geen toeval zijn...

Links