Praktische info

  • Spelsoort: bordspelSpokentrap
  • Spelduur: 10' à 15'
  • Aantal spelers: 2-6
  • Leeftijd: 4+
  • Jaar van uitgifte: 2003
  • Uitgegeven bij Drei Magier Spiele
  • Auteur: Michelle Schanen
  • Prijs: 33,20 €

Eerste indrukken

Ik kocht het spel spokentrap in een versie waarbij ook de uitbreiding Spokenval meteen werd meegeleverd. Handig want je kan het spel dan meteen spelen met 6 personen i.p.v. 4.  De prent op de doos wekte direct de interesse op van de (klein)kinderen. Het materiaal in de doos is heel mooi en stevig, alles is in hout vervaardigd. in de top van de spoken zit een magneet, alsook aan de hoofden van de pionnen. Zo verdwijnt de pion als er een spook wordt over geplaatst. Meer moet een kind niet hebben, spoken, mysterie, verdwijntrukjes, ...

Waardering

Originaliteit Visuele afwerking Speelplezier
{extravote 1} {extravote 2} {extravote 3}

Spelmateriaal (plus het materiaal van Spokenval, de uitbreiding)

  • Spelbord
  • 4 (2) houten figuren "spoken"
  • 4 (2) houten pionnen met "magnetische hoofden"
  • 4 (2) gekleurde houten schuiven
  • 1 speciale dobbelsteen
  • Spelregels Spokentrap
  • (een doorzichtige fles met kurk)
  • (Uitbreiding van het spelbord)
  • (Spelregels Spokenval)

Korte beschrijving

Een oud spook leeft in de bovenste hoek van een ruïne. Voorzichtig beklimmen enkele dappere kinderen de wankele trap die er naar toe leidt. Elk van hen wil de eerste zijn om het spook te laten schrikken met een luide "boe!". maar de geest kent dit eeuwenoude spel en heeft de dobbelsteen betoverd zodat de kinderen onderweg één voor één in spoken zullen veranderen. Erger nog, ze zullen voortdurend verwisseld worden zodat ze zelfs niet meer weten wie ze zijn! Wie zal als eerste bij het oude spook geraken???

Spelervaring

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden van de tafel. De spoken blijven nog even naast het spelbord staan. Elke speler kiest een kleur en plaatst zijn pion op de onderste trap en legt de schijf van zijn kleur voor zich neer.

Regels

De jongste speler begint.
Wanneer men aan de beurt is verplaatst men zijn pion het aantal treden als het aantal gegooide ogen (steeds omhoog). Er mogen meerdere pionen op een trede staan.
Wat gebeurt er als er een spook wordt gegooid:
  • Je mag een houten spookfiguur over een pion plaatsen (zowel de eigen als die van je tegenspelers). De pion zal zich aan de magneet vastklikken en is verdwenen. Het is verboden om onder de spoken te kijken.
  • Wanneer een speler waarvan de pion is verdwenen aan de beurt is moet hij een spook verplaatsen. Het is dus belangrijk om te onthouden onder welk spook jouw pion zit.
  • Als alle pionnen verdwenen zijn:
    • wordt er een getal gedobbeld, dan moet er een spook verplaatst worden richting einddoel.
    • wordt er een spook gedobbeld dan mag de speler aan de beurt twee spoken met elkaar van plaats verwisselen.
Wanneer een spook de bovenste trede heeft bereikt, wint de speler van wie de pion in dat spook is verborgen. Het spook wordt omgedraaid zodat iedereen kan zien wie de echte winnaar is die luid BOE! mag roepen.

Bijkomende regels Spokenval

Alle regels van het basisspel blijven van toepassing.
Het uitbreidingsbord wordt naast het startvak van het basisspel gelegd.
De houten kurk wordt op de plastiek fles geplaatst.
Als alle pionnen in spoken zijn omgetoverd treden de spelregels in werking:
  • De pion die als laatste in spook wordt omgetoverd krijgt de fles over zich heel en wordt het flessenspook.. Deze kan nu niet meer bewegen of omgewisseld worden totdat het spook wordt bevrijd uit de fles.
  • Wanneer iemand een getal gooit moet één van de vrije spoken worden verplaatst.
  • Wanneer iemand een spook dobbelt, wisselen zoals gewoonlijk twee spoken of kleurschijven van plaats. Daarna moet het flessenspook bevrijdt worden en op een ander spook geplaatst worden.

Mijn waardering

De kleinkinderen konden niet wachten om het spel uit te pakken. Alles moest opzij, eerst het spel spelen, en dan gaat het leven verder. In het begin speelt het spel als een doodgewoon racespel, dus gewoon de pionnen verplaatsen richting doel, een beetje saai dus. Maar dat verandert wanneer de pionnen worden opgeslokt door de spoken. Vanaf dat moment moet je bij de pinken blijven. De minste afleiding en je bent je pion kwijt. Vanaf dan speel je blind en is het puur geluk. De jongste kinderen (4 à 6 jaar) gaan volledig op in het spel. De korte speeltijd zorgt ervoor dat de concentratie niet te lang op de proef wordt gesteld. En de (groot)ouders? Zij spelen graag mee en moeten het soms afleggen tegen de veel jongere spelertjes (al dan niet gewild). Spokentrap is een leuk spel voor jonge kinderen. Voor de wat oudere kinderen gaat het spel snel vervelen, omdat er toch te weinig variatie in zit. Met de uitbreiding en het flessenspook kan je de moeilijkheidsgraad wat verhogen en wordt het interessanter voor de oudere kinderen. je moet dan niet alleen je eigen pion in de gaten houden maar ook deze van de tegenspelers.

Markant detail...

Met onze kinderen speelden wij vroeger regelmatig 'Spookslot'. In dit spel waar de spelers ook in spoken kunnen veranderen, zit veel meer variatie en het is dan ook interessanter voor kinderen van 6 tot ...

Links